Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 januari 2013, 10:48
Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson
Foto: Andreas Elgstrand
I dag lanserade Komm sin årliga kampanj för guldägget i samarbete med Forsman & Bodenfors – Guldäggspodden. För Resumé berättar premiäravsnittets gäster Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson om sin medverkan och varför podcasten är viktig.
Kings copywriter Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson, CD och copywriter på DDB gästar programledaren Sara Haag i Guldäggspoddens första avsnitt. Temat för samtalet är nyskapande och Magnus Jakobsson tycker att det är många som blandar ihop nyskapande och modernitet:
Varför är det så?
– För att det ligger nära till hands att tycka att det som anses nytt och modernt också är nyskapande, men egentligen är det ofta två helt olika saker. Det moderna kan t ex gå i cykler, komma och gå. Det nyskapande exploderar i våra hjärnor. Vi saknar direkta referenser till det, säger Magnus Jakobsson till Resumé
Kände du dig obekväm någon gång under inspelningen?
– Ibland kan jag känna mig lite obekväm med min egen nasala, släpiga röst. Den får Bob Dylans röst att framstå som Tage Danielssons. Vidare så tycker jag att det blir obekvämt att missförstås i ett sånt här sammanhang. Det blir lätt så att ens åsikter om nyskapande förväxlas med ens åsikter om vad som är bra respektive dåligt. Bra reklam behöver inte på långa vägar vara nyskapande för sakens skull, säger Magnus Jakobsson.
Diskussionen mellan de båda kreatörerna blev som hetast när Hedvig Hagwall Bruckner lyfte fram sitt exempel på nyskapande.
– Jag tror inte att Magnus tyckte att mitt exempel var dåligt. Vi har ganska lika synsätt på vad som är bra reklam. Däremot skiljer vi oss åt i synen på vad som är nyskapande. Det är det som gör diskussionen intressant, säger Hedvig Hagwall Bruckner.
Magnus Jakobsson är en frekvent podcast-lyssnare. Förutom utländska poddar gillar han Alex Schulman och Sigge Eklunds podcast, Kristoffer Triumfs Värvet samt Luuk och Lokko.
Hedvig Hagwall Bruckner har inte hittat till podcastvärlden än, men har sett hajpen. Hon tror att podcasten kan förändra synen på reklambranschen.
– Reklam kan provocera. Det är många som har fördomar om vår bransch. Att vi bara skojar, har kul och gör coola grejer. Att vi struntar i vad det är vi gör. Jag hoppas att podcasten kan kan förändra den attityden och ge en inblick i hur det fungerar
i verkligheten.
Tycker du att nyskapade har en för upphöjd betydelse i reklambranschen?
– Nej, nyskapande som drivkraft kan aldrig bli för stor. Det är det vi lever på. Ligger man inte i framkant kan man lätt tappa en kund och det går snabbt.