Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Det är rätt tillfälle att sluta"

Publicerad: 14 Januari 2010, 10:13

Ogilvys vd Carola Määttä har sagt upp sig. Hon kom till en byrå i kris och lämnar en byrå som tar hem både reklampriser och nya kunder. – Det är rätt tillfälle att sluta nu. Det har varit fem spännande år.


Ämnen i artikeln:

Carola MäättäOgilvyProffice

Carola Määttä, avgående vd på Ogilvy. Foto: Sören Andersson

Carola Määttä ser fem spännande år bakom sig. Många skulle säga fem oerhört jobbiga år. När hon tillträdde hade nya storkunden Gizmondo visat sig vara ett luftslott. Samtidigt dök det upp felaktiga fakturor från tryckerier.
Det tog tid och kraft att röja upp den härvan. Efter det har hon satsat på att lyfta byrån kreativt. Nu ser hon den uppgiften som avslutad.
– Det är rätt läge att sluta. Ogilvy är en stark byrå med starka kunder och duktiga medarbetare. Efter 20 år i kommunikationsbranschen känns det lockande att börja på kundsidan där jag tror att jag kan bidra med stor erfarenhet.
– När jag tillträdde som koncernchef för i början av januari 2005 hade jag uppdraget att förflytta byrån kreativt och att göra Ogilvy Sverige till en av landets ledande kommunikationsbyråer. Det har vi lyckats med. Idag har Ogilvy många duktiga och starka medarbetare som kan ta byrån vidare in i nästa decennium. Därför är det rätt tillfälle för en ny koncernchef att ta över efter mig.

Hur ser du på dina år på Ogilvy?
– Det har varit fem spännande år då jag lärt mig mycket. Jag har stor respekt för alla talangfulla medarbetare på Ogilvy. Det känns tryggt att lämna nu eftersom jag vet att det finns så många som kan fortsätta att göra ett fantastiskt jobb med att utveckla Ogilvy.

Vad tycker du att du har utfört/lyckats med?
– Det känns tillfredsställande att lämna efter ett år då vi har lyckats över förväntan. Det beror på att vi har fått in flera nya kunder under 2009, till exempel AstraZeneca Nordic, Handelsbanken, Meda, OKQ8, Doxa och Zebra Technologies. Dessutom deltar vi i dagsläget i flera pitcher.
– Mitt uppdrag var bland annat att förflytta Ogilvy Sverige kreativt och jag är stolt över de framgångar vi har haft. Under 2009 har Ogilvy bland annat vunnit guld i Guldägget, guld i Eurobest, guld i Cannes Lion, två guld i Svenska Designpriset samt en 100-Wattare för långsiktig varumärkesvård.

Hur länge kan du vänta på nästa vd på Ogilvy?
–  Vi jobbar för att få in en ny vd så fort som möjligt, dock senast den 1 juni då jag börjar på Proffice. Vi behöver inte hasta fram en lösning, utan ska hitta en person som passar perfekt.

Varför Proffice?
– Proffice är ett starkt bolag i snabb utveckling. Det ska bli spännande att få vara med och utforma Proffice framtid i ett expansivt skede inom bemanning och rekrytering. Efter 20 år i kommunikationsbranschen hoppas jag kunna bidra med en hel del erfarenhet.

Vad med kundsidan är det som lockar dig?
Lars Kry, koncernchef för Proffice kommer att bli fantastiskt inspirerande att arbeta med! Det känns helt rätt för mig att gå från byråsidan till kundsidan efter så många år.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.