Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är så coolt att det inte liknar någonting”

Publicerad: 19 Maj 2009, 11:56

Hifi-butiken Pause tar ett ovanligt grepp för att locka nya köpare. Vd Fredrik Hjelmquist öppnar upp butiken för ”gamers” vid världspremiären av spelet Bionic Commando. – Det har satt i en bild av mig spelet, säger han.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstFredrik Hjelmquist

Fredrik Hjelmquist - en hjälte.

Reklamköparen Fredrik Hjelmquist brukar inte vara rädd att ta djärva grepp i marknadsföringen. Många av hans kampanjer har också prisats genom åren.
Nu tar han ännu ett steg. I ett samarbete med speltillverkaren Grin, inför premiären på nya spelet Bionic Commando, slår han i morgon kväll upp dörrarna för gamerkollektivet, i ett spelevent  i regi av Åkestam Holst.
– Jag fick frågan om jag vill med att göra det ultimate game experience, med bästa ljud och bild på marknaden. Vi är först i världen med detta, säger han exalterat.
– Det har till och med satt in en bild av mig. Jag får vara hjälten i spelet, det är så coolt att det inte liknar någonting som gjorts tidigare.

Är inte risken stor att de bara kommer en massa ungar til butiken, och inte den välbeställda medelklass som brukar köpa utrustning hos er?
– Det där är en missuppfattning. Snittåldern på en spelare i dag ligger på drygt 30 år. Det är likadant i Storbritannien och USA.
– Genomslaget har varit enormt sedan vi gick ut med vår inbjudan på Facebook. Vi kanske måste köra två kvällar. Nu ska jag själv starta en grupp för mina vanliga kunder på Pause.  

Spelar du själv?

– Jag spelar, men är absolut ingen ”gamer”.  Men jag tycker att det är intressant om två världar kan mötas, spelvärlden och hifivärlden.  

Kommer du att sälja mer?
– Ja, i förlängningen. Det här lockar förmodligen en ny kundgrupp, som jag också vill lära mig mer om.

Hur är läget annars i hifi-branschen med tanke på finanskrisen?

– Det har varit jättetufft de senaste månaderna, speciellt för oss som nischat oss så hårt på ”riktiga grejer”.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.