Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är så jävla jobbigt att se reklamfilm idag”

Publicerad: 23 Oktober 2013, 09:59

Roy Andersson missar Roygalan.

Foto: Sören Andersson.

Reklamfilmstävlingen Roygalan, som är uppkallad efter Roy Andersson, avgörs i kväll. Resumé har pratat med stjärnregissören som nobbar kvällens gala på grund av en förkylning. – Kvinnor är för kloka för att göra reklamfilm, säger han om att bara män är nominerade.


Ämnen i artikeln:

Roy AnderssonRoygalan

Roy Andersson har genom åren gjort en mängd reklamfilmer parallellt med sin karriär som långfilmsregissör. För närvarande fokuserar han på sin kommande långfilm, men vill gärna regissera fler reklamfilmer framöver.

Vad ser du för tendenser inom svensk reklamfilm just nu?
– Jag tycker det finns en tendens i dagens reklamfilmer där det filmiska och det visuella har fått vika undan för högljudda speakerröster som helt tar över. Det är så jävla jobbigt att se reklamfilm idag.

I kategorin bästa reklamfilmsregissör är endast manliga regissörer nominerade. Roy Andersson tror att det beror på att kvinnor är för kloka för att göra reklamfilm – ”killar är mer karriärsugna, medan kvinnor reflekterar mer”.

– Titta bara på alla maffiga actionfilmer av manliga regissörer. Vad de åstadkommer är löjligt.

Hur känns det att du har fått ge namn åt galan?
– Förr tyckte jag att det var rätt pinsamt och generande. Jag blev övertalad av bröderna Skoglund att ställa upp. Nu har jag även fått ge namn åt biografen Roy i Göteborg, så jag har vant mig.

Roy Andersson arbetar just nu med långfilmen "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" som beräknas ha premiär nästa år. Efter långfilmen är han är sugen på att göra reklam igen.

– Jag orkar inte göra en långfilm till nu direkt, jag vill göra något kortare som jag inte behöver ägna fyra år till.

Ämnen i artikeln:

Roy AnderssonRoygalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.