Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är tråkigt om vi tolkas på det viset”

Publicerad: 1 Februari 2012, 15:41

DDB.s vd Carl Wåreus kommenterar Arbetsförmedlingens svidande kritik.

Foto: Jonas Eltes.

Arbetsförmedlingens underlag kring den senaste reklambyråupphandlingen ger svidande kritik till DDB. Byråns vd, Carl Wåreus, beklagar det hela: – Jag har inte själv varit med vid presentationen och de skriver något som de tycker, men det är naturligtvis tråkigt om vi tolkas på det viset, säger han.


Ämnen i artikeln:

DDBArbetsförmedlingen

Han pekar också på att bra kommunikation måste vara något som verkligen sticker ut och då kanske inte Arbetsförmedlingen riktigt vågar ta detta.

Ni får inte bara kritik kring att ni upplevs som kaxiga, utan ni upplevs också som att ni inte är flexibla då det gäller att påverka arbetsgruppens sammansättning?

– Jag tycker att vi brukar vara duktiga på att anpassa oss utifrån kundernas behov. Utöver det står vi på DDB bakom det faktum att modern kommunikation kräver en modern sammansättning av arbetsgrupper.

Han tycker inte att den skolans arbetsgrupp är en långsiktig lösning på omfattande utmaningar inom kommunikationsområdet år 2012:

– Om denna vilja att upplysa om ett annat sätt att arbeta uppfattas som kaxigt är det givetvis olyckligt, men det förändrar ju inte vårt sätt att se på hur en fungerande arbetsgrupp ska se ut. Vi är konsulter och ska därmed agera för våra kunders bästa. Vi rekommenderar det kunden behöver, inte alltid det den säger att den tror att den behöver, säger Carl Wåreus.

Så det är återigen något som Arbetsförmedlingen tycker, säger Carl Wåreus.

Myndigheten tycker också att ert team saknar fingertoppskänsla och projektledaren hela tiden pratar. Hur ser du på det?
– Man måste komma ihåg att det är svårt att göra sådana här bedömningar under en upphandlingsprocess, säger Carl Wåreus.

Han tycker inte att publika upphandlingar egentligen är det bästa verktyget för att välja en kommunikationsbyrå:
– När du ska välja någon att leva ihop med är det som att välja äktenskapspartner. Och problemet är att stora och långsiktiga beslut ofta tas utifrån en väldigt avgränsad pitch. Som att välja vem man ska gifta med efter att man har träffat några olika i baren, säger Carl Wåreus.

Han tycker generellt sett att köparen verkligen måste sätta sig ned och utvärdera vilket resultat som byrån har presterat tidigare. Här tycker han att DDB:s resultat talar för sig själv.

Av upphandlingsunderlaget framgår att 50 procent är viktat på pris.

Här låg DDB låg långt under konkurrenterna, men vann alltså ändå inte upphandlingen:
– Det är förstås underligt och det måste vi försöka förstå bättre, säger han.

Hur ser ni ändå på den svidande kritiken från Arbetsförmedlingen? Ska ni utvärdera vad som har gått snett?
– Vi är alltid missnöjda om vi inte har vunnit en affär så vi utvärderar alltid vad vi kan göra för att bli bättre, säger Carl Wåreus.

Resume.se har även sökt Storåkers vd, Anne Åneby.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDBArbetsförmedlingen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.