Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Det behövs fler apor i reklambranschen"

Publicerad: 20 april 2010, 11:20

Tommy Lundberg lämnade egna byrån Lundberg & Co för två år sedan. Nu är han aktuell med en ny bok om ledarskap. Inspirationen är hämtad från schimpanser.


Tommy Lundberg

– Boken handlar om ledarskap, där vi jämför oss med schimpanser, säger Tommy Lundberg, som precis kommit tillbaka till hemstaden Gävle efter att ha pratat om boken i SVT i morse.

Tommy Lundberg har skrivit boken tillsammans med Ola Berggren. De två har tidigare skrivit om ledarskap i boken ”Ledarskap på sandlådenivå”. Nu är det schimpansernas beteende som ligger till grund för den nya boken.
– Vi är mer lika schimpanserna än vad vi tror. Det finns också en del behov som vi inte tillgodoser i dagens organisationer.

Men de flesta arbetsplatser har väl fruktkorg?
– Ja. Det är ett behov, men människan är ett flockdjur precis som schimpansen. Och i en flock är det viktigt att man lär känna varandra. Schimpanserna ägnar sig åt ”grooming” flera timmar om dagen. Det handlar om att de sitter och plockar på varandra.
– Motsvarigheten till det på ett företag är fikarasten och fredagsölen. Men det är något som håller på att rationaliseras bort. Men det är ingen bra besparing. Sätter man av tid för att umgås och lära känna varandra så blir företaget mer effektivt.

Du har själv varit byråledare under många år. Hur bra ledare var du?
– Jag syndade nog mot det mesta. Nu driver jag en egen verksamhet och jobbar en hel del med ledarskapsfrågor och kan nog konstatera att jag skulle vara en bättre ledare idag.

Är reklambranschen bättre på ¯grooming” än andra företag?
– Jag tror att det har varit så. Själv kunde jag sitta och brainstorma med en ad i flera dagar och det är klart att man lärde känna varandra ganska bra då. Jag tror också att reklambyråer är bättre på att uppmärksamma individer i gruppen. Så vi har nog varit lite bättre, men även reklambranschen sparar in på det här.

Är det något annat vi kan lära oss av schimpanser?
– Ja. Vi har studerat ledarhannen Santino i Furuviksparken. Han bekräftar alla i flocken varje dag. Det stärker både gruppen och honom som ledare. På företag är man ofta bra på att bekräfta en prestation, men dålig på att bara bekräfta en medarbetare spontant.
– Min medförfattare Ola som jobbar som coach har stor erfarenhet av detta. Alla från hockey-proffs till toppchefer säger att bekräftelse är sjukt viktigt. Som ledare är det viktigt att du är synlig. Det går inte bara att sitta och skicka mejl.

Men ni blir inte rika på den här boken?
– Nej rubbet av alla intäkter på den svenska upplagan kommer att skänkas tillbaka till schimpanserna. Tillsammans med Ing-Marie Persson på Furuviksparken har vi valt ut projekt som vi vill stötta. Säljer vi alla 4 000 exemplar blir det en miljon.

Nu när du lärt dig hur ledarskap fungerar. Vill du tillbaka till rollen som vd?
– Det får vara någon som betalar bra då eftersom den här boken inte ger något. Fast jag trivs väldigt bra att jobba med frågor om hur ledarskap och kommunikation hänger ihop. Och jag kanske bara har blivit en bättre ledare i teorin.

På tisdag lanseras boken. Den kommer till en början bara gå att köpa genom Furuviksparken.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.