Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Det fanns många varningssignaler

Publicerad: 26 februari 2010, 13:46

Röda Korsets åtalade fd kommunikationschef, Johan af Donner, fick sparken från sin tidigare arbetsgivare Bosch för att han låtit företaget betala en exklusiv cykel. Han fick också sparken från reklambyrån MK för att han bluffat kring ett större kataloguppdrag. Det avslöjas i senaste numret av Fokus.


Johan af Donner

I slutet av april inleds den 4-5 dagar långa rättegången kring Röda Korsets före detta informationschef, Johan af Donner. Han misstänks för svindlerier hos Cancerföreningen och Röda Korset motsvarande cirka 8 miljoner kronor. Han står bland annat åtalad för grovt bedrägeri alternativt grov trolöshet mot huvudman, grovt mutbrott och medhjälp till grovt bokföringsbrott.

I sitt senaste nummer har Fokus granskat Johan af Donner-affären. Bland annat avslöjas att det redan tidigt i hans karriär fanns signaler att allt inte stod rätt till. Fokus berättar bland annat hur Johan af Donner i början av 1980-talet anställdes som reklamare på Bosch i Sverige. Han skulle bland annat ansvara för trycksaker samt hålla kontakt med reklambyråer och tryckerier. Till en början gav han ett mycket gott intryck, enligt dåvarande marknadschefen Hans Haglund. Efter ett par år fick han allt svårare att få saker och ting gjort, men lovade bättring. Slutligen fick han sparken efter att Johan af Donner köpt en fin och dyr cykel och låtit företaget stå för den. När han ombads lämna tillbaka en Rolex-klocka, som han fått som uppmuntran i sitt arbete, vägrade han.

Efter incidenten på Bosch sökte sig Johan af Donner till reklambyrån MK. Precis som tidigare gav han ett mycket bra intryck,  men efter ett tag kom han efter med faktureringen, enligt Fokus.
Johan af Donner pratade då om en katalog som skulle kosta 600 000 kronor, men när sommaren kom hade ännu ingen faktura skickats. Till slut förklarade Johan af Donner att han inte kunde fakturera och det visade sig också att offerten han lämnat endast låg på 275 000 kronor. Ögonaböj blev han ombedd att lämna företaget. I arbetsrummet fann man materialet till hans fil kand inom ekonomi, juridik och psykologi vid Stockholms universitet. En titel som han senare använde för att söka jobb, få med i klubbmatriklar och i Adelskalendern. Problemet var bara att betyget var falsk. Enligt Fokus hade Johan af Donner använt: ”en annans betyg, klister och tippex”.

Fokus konstaterar också att ingen på Röda Korset visste att han blivit avskedad flera gånger eller som
tidningen väljer att uttrycka det hade: ”ingen på Röda Korset brytt sig om att ta reda på.”
Samtidigt fanns andra viktiga signaler Bland annat kom ett anonymt brev till
organisationens dåvarande ordförande och generalsekretare, Peter Örn, med påståenden kring Johan af Donners olagligheter, illojalitet, tjänstemissbruk och moraliska tveksamheter. Enligt Fokus ska Peter Örn ha kastat brevet i papperskorgen då Johan af Donner kom med bra förklaringar, vilka dessa var förtäljer inte historien.

I artikeln framgår också att fd reklammannen Claes Bohman hävdar att han blev bestulen på sin idé Runda Upp, vilken byggde på att om en kund exempelvis köpte en blus för 198 kronor skulle man runda av uppåt och låta två kronor gå till Röda Korset.

När Claes Bohman skulle registera varumärket hade Röda Korset redan gjort detta, enligt Fokus. Bråket eskalerade och Claes Bohman hotades med stämning. Först då han som motaktion hotat att skriva brev till styrelsemedlemmarna drogs stämningsansökan tillbaka.
Under 1980-talet arbetade Johan af Donner en tid på Törnbloms reklambyrå. Förra chefen Urban Bjerström berättar för Fokus att de var mycket nöjda med honom, men att han hade otur:
”Det blev alltid lite dyrare än han hade beräknat.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.