Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det finns bättre sätt att påverka än genom bojkott”

Publicerad: 25 Juni 2015, 13:12

Tror inte på bojkott.

Porrkampanjen som vann guld i Cannes Lions har onekligen blivit en snackis. Nu kommenterar Komms nye ordförande David Orlic kravet på bojkott av reklamtävlingen. – Personligen tror jag att det finns bättre sätt att påverka än genom bojkott, skriver han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonKOMMJessica Bjurström

Mårten Knutsson, kreativ chef på Satumaa Family Business, krävde tidigare i veckan att Komm! som representant för Cannes Lions i Sverige, skulle agera för att sätta stopp för porren i tävlingen. Det efter att vuxenfilmsleverantören Marc Dorcel vann guld i kategorin Direct för kampanjen #handsoff.

Resumé har i omgångar rapporterat om debatten. Komms vd Jessica Bjurström tycker att det är bra att saken diskuteras, men vill inte ta ställning till Mårten Knutssons förslag om att uppmana till bojkott.

– Jag får föra ett samtal med styrelseordföranden och se om detta tas med i dagordningen, sa hon till Resumé i tisdags.

David Orlic är föräldraledig och kommenterar saken via sms till Resumé:

– Cannes Lions är en viktig tävling som påverkar och formar framtidens kommunikatörer. Den nyinstiftade Glass Lion-kategorin gör stor skillnad och tar ställning för jämställdhet – att samtidigt belöna jobb som går rakt emot det riskerar att skada trovärdigheten, skriver han och fortsätter:

– Det här är ett kvitto på hur olika synen är internationellt på bra kommunikation och dess uppgift. Sverige ligger långt fram i samtalet om värderingsdriven och hållbar kommunikation – självklart ska vi leda utvecklingen och jag ser fram emot att fortsätta det arbetet tillsammans med Komms medlemmar. Personligen tror jag att det finns bättre sätt att påverka festivalen än genom bojkott. Våra jobb kan visa vägen och våra röster behövs i juryrummen.

Kommer du att ta upp ämnet på nästa styrelsemöte?
– Självklart kommer vi att prata om det här på nästa styrelsemöte, som en av många frågor framöver. Det viktigaste är att fortsätta bevisa kommunikationens betydelse för näringslivet och i samhället.

Du skriver att det finns bättre sätt att påverka festivalen än via en bojkott. Vilka sätt är det?
– Sverige är ett av världens främsta kommunikationsländer sett till storleken och spelar en nyckelroll internationellt sett. Vi gör avtryck genom den höga kvaliteten på våra jobb, som ofta är progressiva och värderingsdrivna. Utöver det behöver vi ta mycket mer plats i juryrummen, inte mindre. Så får vi möjligheten att diskutera och påverka på riktigt, inte bara att fördöma på håll.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.