Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Det globala fraktkaoset väntas slå hårt mot annonsmarknaden inför jul

Publicerad: 25 oktober 2021, 10:09

Räkna med tidigare och mer småskaliga julkampanjer i vår.


Många av er kan säkert identifiera er med känslan att varumärken börjar kommunicera kring traditioner tidigare och tidigare för varje år. Julen är knappast ett undantag, kampanjerna och pushningen av produkter inför högtiden tycks släppas fram långt innan vintermörkret lagt sig över våra latituder. 2021 väntas utvecklingen uppenbara sig med kraft och orsaken är de storskaliga leveransproblemen som präglar handeln.

Störningarna i leveranskedjorna gör att handlare som P&G, Zulily, Amazon samt den brittiska aktören Very kommer att lansera sina julkampanjer tidigare än vanligt och göra mer ”effektiva” satsningar, rapporterade Business Insider för två veckor sedan.

Det är en logisk strategi. När pandemin och leveranskaoset skapar en osäkerhet kring huruvida varorna som marknadsförs hinner komma fram leder det till tidigare och mindre kostnadskrävande marknadsföringsinsatser. Rapporterar Financial Times. 

– Du kan inte marknadsföra en leksak som du inte faktiskt vet kommer att finnas i hyllan, säger James Zahn, redaktör på branschtidningen Toy Insider till Financial Times.

Snapchats moderbolag betonade problemet i sin resultatrapport i förra veckan.

– Våra annonsörer står inför en mängd olika avbrott i leveranskedjan och arbetskraftsbrist. Detta minskar i sin tur deras vilja att på kort sikt att generera ytterligare kundefterfrågan genom annonsering vid en tid då deras verksamheter redan har begränsad tillgång, sade Snaps vd Evan Spiegel i samband med rapporten.

Adobes senaste prognos för den amerikanska e-handelsmarknaden visar att meddelanden om att varorna inte finns i lager har ökat med hela 172 procent inför julhandeln. 

Dessutom säger Adobe att rabatter förväntas ligga i intervallet 5 procent till 25 procent i år, jämfört med det vanliga genomsnittet på 10 procent till 30 procent. Och konsumenterna förväntas också pressas ännu hårdare på vardagliga köp, Procter & Gamble och Nestlé är två FMCG-jättar som deklarerat kommande prishöjningar. 

Omständigheterna skapar utrymme för betalbolag som erbjuder uppskjutna betalningar, när konsumenten vill sprida ut sina utgifter. I USA har Affirm, Afterpay, Klarna och PayPal ökat sina samlade annonsinvesteringar mellan januari och september 2021 med 130 procent jämfört med samma period förra året.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.