Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Det här är helt unikt"

Publicerad: 21 Januari 2011, 10:30

Som Resume.se skrev tidigare i dag tog Volkswagen upp allt annonsutrymme i DI Weekend. Den ansvarige säljaren på DI, Linus Andersson, ser miljonaffären som något som bara händer ”once in a lifetime”.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenDI Weekend

DI Weekend.

Volkswagen har i dagens DI Weekend valt att ta upp allt annonsutrymme i tidningen. Förutom ett stort antal konventionella helsidor har man dessutom tre stora partier där sidorna vänds ut som en affisch. Totalt handlar det om 28 helsidor.

28 helsidor och tre som kan vikas ut som affisch, hur gick den här affären till egentligen?
– Vi diskuterade med Volkswagen och deras mediebyrå Mediacom under en lång tid om vad som skulle vara den bästa lösningen inför Volkswagens lanseringshelg. Det har varit ett löpande arbete som resulterade i det här. Det är något helt unikt som Dagens industri aldrig har gjort tidigare, säger Linus Andersson till Resume.se.

Hur känns det att ha möjliggjort denna unika annonslösning?
– Det känns fantastiskt. Grejen är ju att när man gör en sådan här lösning måste man vara ute i mycket god tid. Det är inte alltid man kan det då man måste låsa upp annonsutrymmet väldigt tidigt för hela tidningen. Det känns fantastiskt att det gick att ordna. Det är nog once in a lifetime som det händer, skulle jag tro.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Reaktionerna har varit väldigt positiva överlag. Det är många inom mediebranschen som hört av sig och tyckt att det var snyggt och maffigt. Det känns som att det verkligen har gett effekt.

Tror du att en sådan här annonslösning kommer att hända er igen?

– Nä, det tror jag inte. Och kanske ska det inte göra det heller. Det ska ju vara något unikt. Om vi hade gjort det ofta hade det ju inte varit det. Men vem vet vad som händer?

Den självklara frågan är ju: hur mycket fick Volkswagen betala för det?
– Som du säkert förstår kan jag inte gå in på den frågan. Det är något mellan oss och vår kund.

Men det måste ju vara en specialdeal och inte era vanliga annonspriser?
– Det är klart att det är en specialdeal. Men mer vill jag inte säga.

Resume.se har försökt uppskatta hur mycket annonsköpet kan ha kostat Volkswagen. DI Weekend tar 127 000 kronor för en helsidesannons. Volkswagen tar upp 28 helsidor i tidningen. 28 x 127 000 är lika med 3 556 000 kronor.

Då har vi dock inte tagit hänsyn till att tre uppslag kan vikas ut till affischer, vilket kostar mer än en vanlig helsidesannons, och att DI Weekend och Volkswagen, enligt Linus Andersson, har ingått en specialdeal om priset.

Linus Fremin


Ämnen i artikeln:

VolkswagenDI Weekend

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.