Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 December 2010, 15:00
Årets Bengt Hanser-stipendium går till Mattias Hansson, vd för Hyper Island. – Jag är superstolt. Det här är Nobelpriset för mig, säger han till Resumé.
truefalse
Mattias Hansson, vd Hyper Island – årets Bengt Hanser-stipendiat.
Bengt Hanser-stipendiet delas ut av Komms styrelse till den som på bästa sätt i stort som smått har ”uppmuntrat opinionsbildande insatser som belyser och hävdar marknadskommunikationens roll i näringsliv och samhälle”.
– När Mattias Hanssons namn kom upp kändes det självklart. Det infinner sig en särskild stolthet när man tänker på hur han har gjort det svenska sättet att tänka på kommunikation till en internationell angelägenhet, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.
– Sveriges nästa stora exportprodukt är vår kunskap om kommunikation.
Mattias Hansson har en 20-årig bana som medieentreprenör. Han blev chefredaktör för Stenbecks tidning Z 1994. År 1995 gjorde han om den från politisk satir till en svensk Wire.
– Jan Stenbeck har lärt mig väldigt mycket om ologiskt, känslodrivet affärstänk, vilket jag haft stor nytta av. Det är en otrolig ära att stå på samma lista som honom, säger han.
I tre och ett halvt år har Mattias Hansson varit vd för Hyper Island. På den tiden har skolan gått från 10 till 50 anställda och från 12 till 73 miljoner i omsättning.
– Någon vinst att tala om har vi aldrig gjort, men det ska vi göra från räkenskapsåret 2010/2011.
Halva verksamheten är statliga utbildningar som yrkeshögskola, men den stora expansionen som har skett under Mattias Hanssons vd-tid är internationell. Skolan finns fysiskt i Karlskrona, Stockholm, New York, Manchester och London, men gör uppdragsutbildningar åt företag runtom i världen. Många stora byrånätverk är uppdragsgivare: Ogilvy, Y&R, BBDO, Wieden+ Kennedy, BBH är några. Även annonsörer som till exempel Unilever är kunder.
– Vi lär dem tänka digitalt. Vår metod är att inte fokusera på tekniken utan på hur man utnyttjar den för att öka lönsamheten i företaget. Vi har också 15 års erfarenhet, som ger hög trovärdighet.
Mattias Hansson känner också en nationell stolthet över Hyper Islands utveckling:
– Det är ett erkännande för hela den svenska kommunikationsbranschen att vi faktiskt lite i det tysta har byggt upp en kunskap som eftertraktas i hela världen.
Bengt Hanser var Reklamförbundets förste vd och donerade sitt vd-arvode till stipendiet för att uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser marknadskommunikationens roll i näringsliv och samhälle. Stipendiet är 10 000 kronor. Stipendiater genom åren:
2009 Pontus Schultz
2008 Clas Collin
2007 Gunilla Herlitz
2006 Anna Serner
2004 Micael Dahlén
2003 Peter Augustsson
2002 Carin Fredlund
2001 Leif Pagrotsky
2000 Jerry Bengtsson
1998 Joakim Jonasson
1997 Jan Wifstrand
1996 HLR Tensta
1995 Peppe Engberg
1994 Carl Hamilton
1993 Nils Welinder
1992 Volvofacket, Kalmarverken
1991 Clas Nydahl
1990 Jan Stenbeck
1989 Sam Katz
1988 Göran Carlsson
Ulrika Fjällborg