Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Det här är Nobelpriset för mig"

Publicerad: 8 December 2010, 15:00

Årets Bengt Hanser-stipendium går till Mattias Hansson, vd för Hyper Island. – Jag är superstolt. Det här är Nobelpriset för mig, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonHyper Island

truefalse

Mattias Hansson, vd Hyper Island – årets Bengt Hanser-stipendiat.

Bengt Hanser-stipendiet delas ut av Komms styrelse till den som på bästa sätt i stort som smått har ”uppmuntrat opinionsbildande insatser som belyser och hävdar marknadskommunikationens roll i näringsliv och samhälle”.
– När Mattias Hanssons namn kom upp kändes det självklart. Det infinner sig en särskild stolthet när man tänker på hur han har gjort det svenska sättet att tänka på kommunikation till en internationell angelägenhet, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.
– Sveriges nästa stora export­produkt är vår kunskap om kommunikation.

Mattias Hansson har en 20-årig bana som medieentreprenör. Han blev chefredaktör för Stenbecks tidning Z 1994. År 1995 gjorde han om den från politisk satir till en svensk Wire.
– Jan Stenbeck har lärt mig väldigt mycket om ologiskt, känslodrivet affärstänk, vilket jag haft stor nytta av. Det är en otrolig ära att stå på samma lista som honom, säger han.

I tre och ett halvt år har Mattias Hansson varit vd för Hyper Island. På den tiden har skolan gått från 10 till 50 anställda och från 12 till 73 miljoner i omsättning.
– Någon vinst att tala om har vi aldrig gjort, men det ska vi göra från räkenskapsåret 2010/2011.

Halva verksamheten är statliga utbildningar som yrkeshögskola, men den stora expan­sionen som har skett under Mattias Hanssons vd-tid är internationell. Skolan finns fysiskt i Karlskrona, Stockholm, New York, Manchester och London, men gör uppdragsutbildningar åt företag runtom i världen. Många stora byrånätverk är uppdragsgivare: Ogilvy, Y&R, BBDO, Wieden+ Kennedy, BBH är några. Även annonsörer som till exempel Unilever är kunder.
– Vi lär dem tänka digitalt. Vår metod är att inte fokusera på tekniken utan på hur man utnyttjar den för att öka lönsamheten i företaget. Vi har också 15 års erfarenhet, som ger hög trovärdighet.

Mattias Hansson känner också en nationell stolthet över Hyper Islands utveckling:
– Det är ett erkännande för hela den svenska kommunikationsbranschen att vi faktiskt lite i det tysta har byggt upp en kunskap som eftertraktas i hela världen.

Stipendiet

Bengt Hanser var Reklamförbundets förste vd och donerade sitt vd-arvode till stipendiet för att uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser marknads­kommunikationens roll i näringsliv och samhälle. Stipendiet är 10 000 kronor. Stipendiater genom åren:
2009    Pontus Schultz
2008     Clas Collin
2007     Gunilla Herlitz
2006     Anna Serner
2004     Micael Dahlén
2003    Peter Augustsson
2002     Carin Fredlund
2001     Leif Pagrotsky
2000     Jerry Bengtsson
1998     Joakim Jonasson
1997     Jan Wifstrand
1996     HLR Tensta
1995     Peppe Engberg
1994     Carl Hamilton
1993     Nils Welinder
1992     Volvofacket, Kalmarverken
1991     Clas Nydahl
1990     Jan Stenbeck
1989     Sam Katz
1988     Göran Carlsson

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonHyper Island

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.