Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det har gått galet bra”

Publicerad: 20 Mars 2012, 15:09

Thomas Brenemark.

Foto: Björn Elgstrand.

I dag stod det klart att 3 avbryter sin kampanj kring smartphones. Kampanjen har sålt för bra: – Vi hade egentligen inte tänkt starta något priskrig även om vi förstod att Tele2 skulle svara. Vår målsättning var snarare att fokusera på 3:s utmanarroll, säger Thomas Brenemark, vice vd och strategisk director på McCann Stockholm.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmStoråkers

Ibland blir det som redan ser bra ut på pappret till och med bättre i verkligheten.

Det här skulle kunna sägas gälla McCann Stockhloms smartphones-kampanj för Tre. Smartphone-modeller som iPhone4s erbjuds för 349 kronor per månad med fria samtal inom Sverige och fri datatrafik.

Kampanjen skulle egentligen ha pågått ytterligare tolv dagar, men nu avbryts den i förtid eftersom den har gått lite för bra:

– Styrkan i vår kampanj ligger i att Tre är en tydlig utmanare. Men vi ska träffa 3:s vice vd Nicholas Högberg idag och han trodde nog inte att man skulle sälja slut på telefonerna så snabbt, säger Thomas Brenemark.

Han vill dock understryka att det i första hand handlade om ett bra erbjudande, medan reklamen snarare satte fokus på just detta.

McCann Stockholm har arbetat med 3 sedan drygt ett år tillbaka och Thomas Brenemark är ytterst ansvarig.

Han har över tio års erfarenhet av att arbeta med kunder inom telekomsektorn.

Han kommer närmast från DDB där han var delaktig i arbetet med att dra igång ett nytt kommunikationskoncept efter Telia-familjen.

Det har talats om att butikerna knappat har hunnit fylla på hyllorna med telefoner?

– Man kan väl konstatera att 3-kampanjen har gått galet bra, säger Thomas Brenemark.

Men priserbjudandet är bara ett första steg i ett nytt koncept.

McCann Stockholm har gjort sammanlagt tre filmer som alla bygger på att 3 har en klassisk utmanarroll.

Nästa film körs den 23 mars:

– I den handlar det om ett helt nytt sätt att tänka kring företagande, säger Thomas Brenemark.

Det nya konceptet går ut på att visa att Tre har alla bitar. Det vill säga att man kan erbjuda mobiler till lägre pris, med högre bandbredd och mer flexibla lösningar.

Men fick 3 verkligen ekonomi i den här kampanjen. Det var en kraftig rabattering?

– 3 har andra overhead-kostnader än sina konkurrenter och kan helt och hållet fokusera på mobilitet. Man måste samtidigt komma ihåg att 3 inte gör något som man inte kan räkna hem, säger Thomas Brenemark.

Han hade visserligen räknat med att Tele2 skulle svara på kampanjen, men hade inte trott att det skulle uppstå ett regelrätt priskrig:

– Tele2 gick in med 4 kronor lägre, men vi hade ju 12 Mbit/s, medan de hade betydligt lägre bandbredd i sitt erbjudande, säger Thomas Brenemark.

Ni säger att 3 har en utmanarroll. Men det är ju inget litet företag och de har funnits länge i Sverige. Så det är ingen klassisk David-Goliat-kamp precis?

– Nej, men om man jämfört med Telia och Tele2 så har man hälften så stor marknadsandel, säger Thomas Brenemark.

Du talar om att 3 har en fördel i och med att man bara fokuserar på mobilitet, men det är väl inte fel för Telia att ha en sådan kassako som det fasta nätet åtminstone har varit?

– Det stämmer, men Telias fasta nät är på utdöende, säger Thomas Brenemark.

Man brukar tala om olika kurvor för nya produkter. Först är early adopters och sedan late majority. Det vill säga den stora massan. Hur ser utvecklingen ut för exempelvis iPhone?
– Ja, vi ser väl att till och med pensionärerna börjar boka av sin fasta telefon. Vi går ju också mot en utveckling där knapparna på telefonerna blir allt större och många har ju upptäckt att man kan ha videosamtal med barnbarnen via sin smartphone. De nya 55-åringarna är ju också en generation som är piggare än någonsin, säger Thomas Brenemark.

Men hur viktig är just den åldersgruppen för 3?
– Det är inte några som vi väljer bort, utan alla kunder som föredrar ett mobilt liv oavsett ålder är en attraktiv kund, säger Thomas Brenema

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

McCann StockholmStoråkers

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.