Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Det här lär sig riksdagspartierna av USA-valkampanjerna

Publicerad: 6 November 2012, 13:58

Anders Wallner (MP), Per Schlingmann (M), Nina Larsson (FP), Ted Bergdahl (V)

Foto: Pressbild/Resumé.

Resumé har frågat samtliga svenska riksdagspartier hur de bevakar de amerikanska presidentkampanjerna och vilka lärdomar de drar till sina egna kampanjer.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietKristdemokraternaCenterpartietVänsterpartietAmerikanska presidentvalet 2012FolkpartietSocialdemokraternaModeraternaSverigedemokraterna

I natt svensk tid avgörs det amerikanska presidentvalet mellan Demokraternas Barack Obama och Republikanernas Mitt Romney. Det är kampanjer med betydligt större budget än alla svenska  riksdagspartiers tillsammans, men trots det blickar många av  riksdagspartierna mot USA för att lära sig av deras kampanjarbete.

Resumé har i en enkät frågat samtliga svenska riksdagspartier hur de  bevakar de amerikanska presidentkampanjerna och vilka lärdomar de drar  till sina egna kampanjer.

Socialdemokraterna
Charlotta Ulvenlöv, webbstrateg

Hur följer ni de amerikanska presidentvalskampanjerna?

– Vi följer kampanjerna på avstånd. Vi ser att satsningarna i sociala  medier har blivit större i år. Det är svårt skapa samma entusiasm kring  kampanjer som finns i USA. Det är härligt att se hur de kan skapa ett så  pass stort engagemang kring politik.

Vad kan ni dra för lärdomar av  årets presidentvalskampanjer?
– De är extremt bra på att mobilisera  gräsrotsrörelsen via sociala medier. De har också utvecklat nya tekniker  för dörrknackning jämfört med 2008. Det är lätt att imponeras av hur  dessa bitar samspelar med den digitala kommunikationen. Här har vi  mycket att lära oss.Sociala medier fick ett litet genombrott i den  svenska valrörelsen 2010.

Vad kommer ni att försöka förbättra till  2014?
– Det är mycket som har utvecklats sedan dess. Vi måste bli bättre  på att anpassa den digitala kommunikationen. 2010 gick man ut väldigt  brett med sina budskap. Partierna använda samma budskap i alla kanaler. I  framtiden måste vi bli bättre på att följa upp vad folk diskuterar och  använda det som får mest spridning. Där har man kommit mycket längre i  USA.

Vad kan man ta med sig från en amerikansk presidentvalskampanj  till en svensk valrörelse?
– Man kan låta sig inspireras, men det går  inte att överföra det sättet som de jobbar på. Det skulle aldrig  fungera. Vi jobbar för ett parti, medan de jobbar för en  presidentkandidat. Det finns idéer som kommit upp i samband med  presidentvalskampanjerna som vi skulle kunna vidareutveckla. Man måste  också ta in att de amerikanska kampanjerna har en helt annan budget  att  jobba med. USA har en helt annan tradition när det kommer till  kampanjer.

Moderaterna
Per Schlingmann, chefsstrateg

Hur följer ni de amerikanska presidentvalskampanjerna?
– Vi följer utvecklingen på olika sätt, i huvudsak via sajter, media och genom en pesonlig dialog med olika personer.

Har ni folk på plats som bevakar kampanjerna?
– Ja, flera moderater är på plats i olika delar av USA.

Vad kan man dra för lärdomar kring årets kampanjer?
– I år, men i ännu högre grad 2008, kan man lära sig av kandidaternas  och kampanjernas förmåga att inspirera "vanliga amerikaner" att agera  och kampanja. Sedan är de också duktiga på att använda digitala kanaler  som ett sätt för människor att engagera sig.

Hur mycket kan man låta sig inspireras, vad funkar på den svenska opinionen?
– Det man kan lära handlar om deras förmåga att inspirera aktiva -  gräsrötter - och hur de använder digitala kanaler i denna del. Samtidigt  tycker jag mig se att den amerikanska valrörelsen i ökad utsträckning  europeiseras genom att det blir mer fokus på sakfrågor och de olika  kandidaternas bild av landet. Det är stor skillnad mellan Sverige och  USA och jag tycker att vi ska vara stolta över den utveckling vi ser i  Sverige. Här är valdeltagande högre, förtroendet för politiker högre och  debatten inför val handlar mer om vad partierna faktiskt vill göra  efter valet. Det finns även legala skillnader som påverkar. De har ingen  personuppgiftslag, friare regler för tv-reklam och möjligheten för  "fristående" organisationer att samla in pengar för att i hög grad ägnar  sig åt negativt kampanjande. Det har inte vi och det ska är bra. Vi ska  inte lära av det negativa - och inte heller det stora fokus på person  istället för politik.

Vänsterpartiet
Ted Bergdahl, kommunikationschef

Hur bevakar ni de amerikanska valkampanjerna?

– Vi bevakar de amerikanska valkampanjerna främst genom att ta del av  massmedias rapportering, både nationellt och internationellt. Vi följer  också den amerikanska vänsterrörelsens arbete i valtider.

Vad drar ni för lärdomar till ert eget kampanjarbete?
– Det finns en hel del att lära sig av det amerikanska valarbetet, inte  minst när det gäller att aktivera och mobilisera partiaktivister och  väljare. Den direkta dialogen med väljarna tillhör det positiva i  kampanjarbetet. Det som definitivt inte är aktuellt för oss är negative  campaigning där de politiska motståndarna smutskastas.

Vad kan ni generellt dra för lärdomar från utländska valkampanjer?
– Att valkampanjer bedrivs på väldigt olika sätt i olika delar av  världen. I demokratiska länder ser vi dock en utveckling mot mer av  dialog och samtal med väljarna snarare än enkelriktad kommunikation.

Folkpartiet
Nina Larsson, partisekreterare

Hur bevakar ni de amerikanska valkampanjerna?
– Vi deltog med en  delegation vid Demokraternas konvent i Charlotte. Vi följer främst den  mediabevakning som svensk media erbjuder samt tar del utav kunniga  entusiaster inom och utanför Folkpartiet som tillhandahåller rapporter  och analyser.

Vad drar ni för lärdomar till ert eget kampanjarbete?
–  Obamas kampanj har låga trösklar för att människor ska kunna aktivera  sig och på olika sätt göra en insats. Det kan vi lära utav.  Det är dock  beklagligt att så stor del utav den amerikanska valrörelsen har en  negativ prägel. Detta är ingenting vi vill se i Sverige. Det är stor  skillnad på att belysa politiska skillnader och att angripa motståndaren  negativt på det personliga planet.

Vad kan ni generellt dra för  lärdomar från utländska valkampanjer?
– Att bli bättre på traditionellt  fotarbete. Så som exempelvis vanliga samtal i fikarum, sprida budskap  via social media och dörrknackning.

Kristdemokraterna
Fredrik Hardt, pressekreterare

Kristdemokraterna åkte över med riksdagsgruppen tidigare i höstas.  Partiet följde kampanjarbetet både på Barack Obama och Mitt Romneys  administration. Pressekreterare Fredrik Hardt fanns med på resan.

– Vi har inget systerparti i USA så vi stöder ingen specifik kandidat.  Vi har inte heller någon som följer valet på något speciellt sätt.  

Vilka lärdomar kan man dra av kampanjarbetet i USA?
– Hur de använder  sociala medier rent tekniskt och kan gå ner på en tydlig målkgruppsnivå.  De har lyckats anpassa kampanjerna på ett annat sätt än vad vi har  gjort. Det kan vara användbart.

Hur mycket kan man tillämpa av de  amerikanska presidentvalskampanjerna i en svensk valrörelse?
– Det är  lite annorlunda. Eftersom USA har registrerade väljare kan de söka upp  på ett helt annat sätt. Vi kan bara se till röststatistiken per område  och se vilka delar som har många respektive få kristdemokratiska  väljare.

Sverigedemokraterna
Martin Kinnunen, press- och kommunikationsansvarig

Hur bevakar ni de amerikanska valkampanjerna?
– Vi har ingen systematisk bevakning men som intresserad av såväl  politik som kommunikation går det inte att undvika att hålla ett öga på  presidentvalet i USA.

Vad drar ni för lärdomar till ert eget kampanjarbete?
– Det är svårt att svara på. På grund av bland annat valsystemet,  kulturella skillnader och stark grupptillhörighet skiljer sig amerikansk  politik i väsentlig grad från svensk. Ta till exempel "negative  campaigning" som är vanligt förekommande där, är inte ens tillåtet i TV4  som i princip har monopol på svensk tv-reklam. Det man framför allt kan  ta med sig är hur duktiga de bägge kampanjerna är på att entusiasmera  ideella krafter. Det talas mycket om kampanjkassor men minst lika  viktiga är valarbetarna.

Vad kan ni generellt dra för lärdomar från utländska valkampanjer?
–  Det finns mycket att lära. Från amerikanskt håll är det i första hand  kommunikativa strategier som är intressanta. Tittar man på länder som är  mer lika Sverige så som till exempel de nordiska länderna är det  betydligt lättare att hämta även politisk inspiration.

Miljöpartiet
Anders Wallner, partisekreterare

Hur bevakar ni de amerikanska valkampanjerna?
– Vi har några  riksdagsledamöter på plats i USA för att bevaka valet och en  utlandsavdelning i New York som löpande följer amerikansk politik. Dock  är inte USA det landet vi främst studerar inför 2014. Det finns  avgörande skillnader mellan ett amerikanskt presidentval och en svensk  valrörelse. Jag har personligen lagt mer tid på utbyten med länder som  Finland och Tyskland.

Vad drar ni för lärdomar till ert eget  kampanjarbete?
– Det jag tilltalas av med de amerikanska kampanjerna är  deras självklarhet att involvera sympatisörer i sina valrörelser. Der  skulle jag vilja att Miljöpartiet var ännu bättre på och inte bara bygga  en valrörelse för våra medlemmar. Det mest avskräckande med val som är  så personinriktade och i praktiken ett nollsummespel mellan två aktörer  är att "negative campaigning" blir centralt. Det vore väldigt olyckligt  om de svenska partierna inspirerades av det. Kalla mig gammaldags, men  min idé om valrörelser är att partier lyfter fram samhällsproblem och  sina lösningar på dessa i första hand - inte vad man ogillar hos sin  motståndare.

Vad kan ni generellt dra för lärdomar från utländska  valkampanjer?
– Det mest inspirerande är när gröna partier lyckas utmana  svåra valsystem och traditionella politiska konflikter och vinna val,  som de brittiska och tyska gröna partierna lyckats med i till exempel  Brighton och Baden-Württemberg. Då har man hittat sätt att bryta igenom  och kliva upp ett steg inom politiken.

Centerpartiet
Jonas Nyström, pressekreterare

Hur bevakar ni de amerikanska valkampanjerna?
– Vi följer de båda  kampanjerna kontinuerligt från Sverige via nätet. Under valspurten har  vi även flera företrädare på plats som följer valet och ger oss löpande  info om det politiska innehållet och som också kommer med iakttagelser  och tips på kreativa kampanjmetoder.

Vad drar ni för lärdomar till  ert eget kampanjarbete?
– På ett generellt plan är det intressant att se  hur man i amerikansk politik har lyckats sänka trösklarna för politiskt  deltagande. Känslan är att amerikanska väljare har fler ingångar när  det kommer till att uttrycka politiskt engagemang eller delta i  politiska aktiviteter. Du behöver inte ha varit en del av en  partiorganisation under flera år för att bli en del av en kampanj  exempelvis och det finns en annan kultur av att ta politisk ställning  offentligt än vad som kanske är vanligt i Sverige. Där har nog alla  svenska partier något att lära. Vi måste titta på hur vi kan göra det  ännu enklare och smidigare för människor att engagera sig politiskt på  ett sätt som passar just dem bäst.

Vad kan ni generellt dra för  lärdomar från utländska valkampanjer?
– Svårt att säga att vi rent  generellt kan lära oss något av utländska valkampanjer. Varje val är  väldigt unikt. Däremot följer vi utländska val, inte minst de val där  något av våra systerpartier deltar, för att se om det finns frågor eller  kampanjtips som går att applicera även i svensk politik och i vårt sätt  att arbeta under kampanjer och i valrörelser.

Linus Fremin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.