Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Det kan gå fort när man jobbar på en svår marknad”

Publicerad: 19 oktober 2012, 11:02

Kampanjbild för Silja Galaxy

Samarbetet med Garbergs blev bara några månader långt. Trots att Tallink Silja hade den internationella kravspecifikationen i åtanke när man valde Stockholmsbyrån. För Resumé berättar rederikedjans marknadschef varför man bröt samarbetet och gick ut i pitch så pass hastigt. – Jag vet inte om vi är en svår kund, men vi spelar på en svår marknad. Då kan det gå fort, säger Tallink Siljas marknadschef Irene Kiisk till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Tallink Silja LineLovelyGarbergs

Resumé har tidigare rapporterat om Tallink Siljas hastiga uppbrott från Garbergs.

Rederikedjan inledde ett samarbete med Stockholmsbyrån i våras för att sedan gå ut i pitch under sommaren. En hastig sorti som förvånade Garbergs.
– Vi verkar på flera marknader. Det är det som ligger bakom beslutet. Lovely är en byrå med bra internationellt kunnande. De har både svenska och finska kreatörer, säger Irene Kiisk.

Uppdraget gäller kommunikationen för Tallink Silja på den svenska, finska, estniska och lettiska marknaden. Det samma gällde för samarbetet med Garbergs.

Om ni nu sökte en byråpartner för hela Östersjöområdet. Varför valde ni då Garbergs från början?
– Vi hade det i åtanke, men sen så förändrades läget. Lovely har både svensk och finsk kompetens.

Ni avbröt samarbetet med Garbergs för att gå ut i pitch efter bara några månader. Är ni en svår kund att jobba med?
– Jag vet inte om vi är en svår kund, men vi spelar på en svår marknad då  kan det gå fort. Branschen är väldigt konkurrensutsatt.
Varumärkesbyggande betyder mycket för försäljningen och på det sättet kanske det kan vara svårt.

Samarbetet är redan påbörjat och reklambyrån har satt igång med produktionen. Lovelys första kampanj för Tallink Silja kommer ut till julen
– Jag har inte jobbat med Lovely tidigare men jag gillar deras showreel. De jobbar med ett hollistiskt tänk och vågar ha en mänsklig ton.

Hur reagerade Garbergs när de fick veta att samarbetet bröts så pass tidigt?
– Det är klart att de blev förvånade. Men det är inga hard feelings.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.