Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det känns naturligt”

Publicerad: 12 Januari 2011, 09:41

Storåkers McCann köper den resterande hälften av designbyrån Jensen Pamp McCann och slår ihop verksamheterna. Nu vill de stärka sitt erbjuande och utnyttja synergieffekterna i ännu högre grad än tidigare. – Vi ser att vi blir starkare på marknaden och får ett starkare erbjudande, säger Anne Årneby, koncernchef McCann Worldgroup Sweden


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannJensen Pamp McCannPia Grahn BrikellAnne Årneby

Anne Årneby och Pia Grahn Brikell. Foto: Resumé.

Designbyrån Jensen Pamp har sedan tidigare ägts till 50 procent av McCann. Den resterande delen har tillhört grundarna Jens Pamp och Nils Jensen. Nu köper McCann de båda grundarnas andelar för en okänd summa pengar och slår ihop de båda bolagen till en ny storbyrå. Chef blir Storåkers vd Pia Grahn Brikell.

– Jag tycker att det är jätteroligt. Vi har jobbat med dem länge och ett plus ett blir tre kan man säga i det här fallet. Tillsammans får vi ett ännu bättre erbjudande, säger hon.

Nils Jensen kommer att fortsätta som cd och Jens Pamp blir demand director med inriktning mot projektlederi.

– Vi kommer att bli integrerade i den nya verksamheten och jag kommer att fortsätta som cd, säger Nils Jensen.

– Det känns väldigt positivt. Jag gillar att jobba med att ompositioneringar av företag. När vi nu blir ett team som jobbar över gränserna så kan man åstadkomma mer. Det är jag väldigt intresserad av, säger Jens Pamp.

De båda byråerna har tidigare haft ett nära samarbete och i dagsläget har de fem gemensamma kunder. Nu kommer samarbetet fördjupas samtidigt som Storåkers kommer att kunna stärka sitt erbjudande med den nya kompetensen.

– Framförallt handlar det om att kunderna får ett mer komplett erbjudande. Personerna på Jensen Pamp är seniora och har väldigt mycket erfarenhet. En del av den kompetensen har vi tidigare inte alls haft på Storåkers, säger Pia Grahn Brikell.

– De två byråerna harmoniserar väldigt väl med varandra. Jag kommer själv från kundsidan och när man jobbar med en designbyrå sätter de ett ramverk som kanske inte alltid fungerar fullt ut med kommunikationen.   Nu säkerställer vi att såväl design som strategisk kommunikation går hand i hand    , säger Anne Årneby.

Enligt Storåkers uppstår det inga kundkrockar när de två byråerna nu slås ihop till en. Förhoppningen är att kunderna som idag bara samarbetar med en av parterna ska utöka sina samarbeten med det ”nya Storåkers”.

– På sikt hoppas vi självfallet på det. Men det är helt upp till kunderna, säger Pia Grahn Brikell.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.