Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Det var bara en tidsfråga”

Publicerad: 10 december 2014, 14:05

Staffan Slörner är inte förvånad över utvecklingen.

I november månad skedde ett paradigm-skifte när online blev större än print i Mediebyråbarometern. Staffan Slörner, vd på Sverige Mediebyråer, tror att 2014 kan bli året då det definitiva skiftet äger rum. Han tycker inte heller att mediehusen behöver deppa över utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Resumé rapporterade tidigare i dag att de samlade online-kanalerna passerade print i antal reklammiljoner förmedlade av medlemmarna i Sveriges Mediebyråer under november månad.  

– Det har bara varit en tidsfråga när online skulle passera print. November var den första månaden det skedde, men det är fortfarande för tidigt att säga om det blir ett skifte för helåret. Decembersiffrorna blir spännande att se, för just nu är det inte mycket som skiljer, säger Staffan Slörner.  

De stora förlorarna i november var tv och print. Men att pengarna nu flyttas över till nätet i rask takt är inte negativt för de publicistiska mediehusen.

Staffan Slörner påpekar att både Bonnier och Schibsted står för stora delar av ökningen, liksom renodlade onlinekanaler som Nyheter24. Tillväxten inom sökordsmarknadsföringen, som i första hand kommer Google till del, behöver inte heller den vara negativ.

– Jag är inte säker på att ökningen i sök kannibaliserar på andra medier. Det är något annonsörerna adderar för att lyfta den övriga kommunikationen och utesluter inte andra kanaler. Till exempel gynnas sökorden mycket av att kombineras med tv-reklam.

Störst vinnare av alla var dock ett traditionellt medieslag – utomhusreklam – där investeringarna växt med 49 procent.

– Utomhus styrka ligger i att de fortsatt har höga räckvidder. I vissa kampanjer behöver man nå räckvidd snabbt, och då är det tv och utomhus som finns kvar som starka alternativ. När det varit trångt i tv under året har säkert en hel del pengar gått över till utomhus, säger Staffan Slörner.   

Hur tror du att tv kommer utvecklas nästa år?
– Min gissning är att det kommer vara högt tryck på tv under första kvartalet. Sedan vet jag inte vad som händer. Det är inte så att put:en kommer att öka dramatiskt, utan det kommer fortsatt vara relativt trångt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.