Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 september 2010, 12:54
På måndagen drogs den kontroversiella mobbningsfilmen för Comviq Kompis tillbaka. Kunden drog öronen åt sig efter en kritikstorm. Nu tar reklambyrån på sig skulden för misslyckandet. – Vi trodde folk skulle tycka att det var en kul parodi på Radiotjänsts film. Så var det uppenbarligen inte, säger Stefan Rudels projektledare på F&B.
Ämnen i artikeln:
Forsman & BodenforsStefan Rudels. Foto. Resumé.
I filmen ses en kör håna och mobba en ensam man för att han inte har Comviq Kompis. Efter en kritikstorm och över 20 anmälningar till Reklamombudsmannen fick Comviq nog och drog tillbaka filmen.
– Vi kan inte göra mer än att hålla med om att det var helt rätt beslut, säger Stefan Rudels som varit ansvarig för filmen på F&B.
Tanken med filmen var att den skulle vara en parodi på de hyllade reklamfilmerna för Radiotjänst.
– En absolut majoritet av svenska folket har sett Radiotjänstfilmerna. Vår intention var att folk skulle tycka att det här var en rolig parodi. Det var en felbedömning, säger Stefan Rudels.
Hur påverkar det ert fortsatta samarbete med Comviq?
– Det får du naturligtvis fråga Comviq. Vi har gjort så många kampanjer för dem. Här slog det fel.
Enligt Stefan Rudels har F&B ännu inte gjort någon bedömning kring om misstaget kommer kosta dem pengar.
– Nu har vi framförallt följt med i debatten kring filmen. Fokus har legat på hur den utvecklat sig.
Kommer du ha kvar jobbet?
– Ja, ja det kommer jag.
Ove Gustafsson
Ämnen i artikeln:
Forsman & Bodenfors