Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Det var en magisk vecka”

Publicerad: 14 Juni 2013, 14:28

Patrik Kampmann i Cannes 2012.

Ur svenskt perspektiv blev Cannes Lions 2012 en succé. Höjdpunkten blev ett Grand Prix i Cyber för Volontaires "Curators of Sweden". Byråns cd Patrick Kampmann minns veckan med värme. – Jag firade inte sönder det, utan tog det lugnt och njöt, säger han.


Ämnen i artikeln:

VolontaireCurators of SwedenCannes Lions

Redan på förhand var Sveriges Twitterkonto @sweden (Curators of Sweden) tippade som storfavoriter bland de svenska byråernas bidrag. När Volontaire åkte ned till Cannes trodde Patrick Kampmann att det var i pr-kategorin som bidraget hade största chanser att vinna.

Men det blev "bara" ett silver. Istället skulle det dröja till prisutdelning i Cyber. Lilla Volontaire var en av två bidrag som belönades med det finaste priset: ett Grand Prix.  
– Det var overkligt kul. Samtidigt hade jag en ganska avkopplad känsla i kroppen. På byrån var stämningen euforisk. Vi fick många glada tillrop och det kändes som att vinsten var väldigt uppskattad bland vänner och konkurrenter, säger Patrick Kampmann.

Vad har det betytt för er?
– Det har betytt jättemycket. Vi har fått mer uppmärksamhet och fler tycker att vi är intressanta. Vinner du stora internationella tävlingar av den här digniteten hamnar du i ett annat spotlight. Vi har blivit inbjudna att träffa företag både i Sverige och internationellt. Vi har fått berätta om vår syn på modern kommunikation, vilket man inte får chansen till annars. Så det har blivit mycket resande.

Patrick Kampmann har varit i branschen sedan 90-talet och har sett många exempel på byråer som har vunnit stora priser, för att sedan drabbas av kreativ frossa. När framgången ska upprepas är det lätt att låsa sig som kreatör. Men enligt honom har syndromet inte drabbat Volontaire.  
– "Curators" är essensen i vad vi menar när vi pratar om modern och kreativ kommunikation. Det handlar om att göra saker på riktigt. Riktiga handlingar är bättre än den traditionella reklamen. Så har vi alltid jobbat med våra kunder, och ibland får man ett så stort genomslag som med Curators. Jag har sett den kreativa ångesten efter stora priser förr. Men vi har inte en sådan byrå. Vi fortsätter att göra det vi gör. Däremot förstår jag att omvärlden bedömer en utifrån vi presterar efter ett stort pris.

Hur undviker man att själv svepas bort i en stormvind av hybris?
– Jag tror alla är medvetna om att vi människor både är briljanta och sopiga. Man är en mix. Jag tror att man ska vara ärlig mot sig själv och ha integritet, och att fortsätta kämpa för rätt saker. Det spärrar hybris. Sedan ser jag inte mig själv som en snubbe som är duktig på reklam. Det är inget jag får hybris för eftersom jag värdesätter andra saker mer.

Vad tror du om Sveriges chanser i år?
– Jag är inte så jätteinsatt. Jag har förstått att folk misstänker att det blir ett svagare år. Guldägget brukar vara en bra barometer, och det var nog inte det starkaste året i år. Sverige var lite längre fram för några år sedan. Jag vet inte om konkurrerande länder och regioner kanske har kommit i kapp.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.