Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Det var inget som vi önskade"

Publicerad: 29 September 2009, 14:55

Heta brorsor i London! Brittiska Creative Review viker åtta sidor till ett porträtt av Måns och Johan Tesch.


Ämnen i artikeln:

Måns Tesch

Lowe-avhopparna Måns och Johan Tesch har snabbat etablerat sig i byråvärlden i London. Måns som digital chef på Fallon och Johan som cd på BBH.
Inför ett Creative Review-seminarium om digitala medier senare i höst porträtterar nu den ansedda tidningen det svenska brödraparet – på åtta sidor.

De får berätta hela historien, från starten med Tesch & Tesch redan 1995 till idag. Och det blir en historia som sammanfattar en epok: från IT-erans försöksverksamhet till dagens moderna byråer som jobbar helt integrerat.
– Det var mycket gör det själv när vi började, med idéer som jag tror skulle fungera även i dag. Genomförandet skulle förstås vara annorlunda, men det var många roliga saker som fortfarande skulle kännas moderna.

Från reportaget i Creative Review.

Johan Tesch säger att han fortfarande tycker att en banner för Scan från 1997, som visar hur en bit bacon som steks efter användarens tidsangivelser, är bland de bästa som bröderna gjort.
Johan Tesch berättar också hur han såg på sammanslagningen av Lowe Tesch med Lowe Brindfors för ett par år sedan.
– Det var inget som vi önskade från vårt perspektiv, men sett utifrån var det förstås det självklara att göra.

Måns Tesch kommenterar den pågående förändringen där digitala och traditionell byråer närmar sig varandra från varsitt håll.
– Samma kritik som vi tidigare riktade mot traditionella byråerna, att de satt fast i ett 60- och 70-talstänkade, kan vi nu rikta mot de digitala byråerna som nu försöker bli vanliga byråer. De sitter kvar med flashprogrammerare och motion designers som ska göra mikrosajter.

De ser heller inga exempel på framtidens byrå, som redan nu jobbar med metoder som kan bli vägledande för övriga branschen. Social medierna förändrar förutsättningarna, men ingen vet hur, understryker Måns Tesch.
Samtidigt konstaterar han att de som ledde branschens utveckling i Sverige i mitten av 90-talet fortfarande styr branschen.
– Jag är inte säker på om det är bra eller dåligt. Det är kanske uppfattas som begränsande av andra, men å andra sidan finns inget som hindrar dem från att starta nya byråer, säger Måns Tesch.

Johan och Måns Tesch. Foto: Stefan Borgius/Tobias Rydergren

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Måns Tesch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.