Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Detta ändrar inget"

Publicerad: 27 Januari 2011, 08:35

Ingvar Kamprad och Ikea befinner sig i blåsväder efter Uppdrag Granskning igår. Men krisen rör inte marknadskommunikationen. – Vi kommer inte agera annorlunda känns det som spontant, säger cd Filip Nilsson.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonForsman & BodenforsIkea

Filip Nilsson. Foto: Ulrika Fjällborg.

Forsman & Bodenfors står bakom flera prisbelönade kampanjer för Ikea de senaste åren. Efter gårdagens program i SVT befinner sig kunden i en situation där de måste försvara sig i media. Men detta påverkar inte reklamen, om man ska tro Filip Nilsson.

– Jag såg inte programmet men jag har ju läst vad som har stått i tidningarna. Jag sitter faktiskt och jobbar med nästa kampanj för Ikea, så jag har ingen riktigt klar bild, säger han.

Helt generellt tror Filip Nilsson att den här typen av kriser inte påverkar reklamen i någon högre utsträckning. Det är andra konsulter som får dra det tunga lasset. Och även om det finns exempel på att bolag som befinner sig i kris drar ned på marknadsföringen (för att sedan gasa när det vänder) tror Filip Nilsson inte på att det skulle vara en universell lag.

– Skulle man forska i det här skulle man säkert hitta exempel på motsatsen, säger han.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.