Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Deutsch vinner Jägermeister

Publicerad: 13 Februari 2014, 08:41

Jägermeister byter från den oberoende Los Angeles-byrån Mistress till New York-byrån Deutsch. Pitchen har pågått under fyra månader.


Ämnen i artikeln:

Deutsch

Mistress har arbetat som huvudbyrå för Jägermeister sedan september 2011.

Spritjätten  har även jobbat med byråer som Crossmedia, men innan Mistress tog över  uppdraget som huvudbyrå hade man inte arbetet med en byrå på hela 25 år,  enligt Adage.

Nu är det alltså klart att den Interpublic-ägda byrån Deutsch tar över uppdraget som huvudbyrå.

–  Varumärket Jägermeister har ett fantastiskt rykte i USA av innovation i  sin marknadsföringsapproach, säger Adam Rosen, vice vd på Sidney Frank  Importing Company, som importerar Jägermeister.

Jakten på en ny byrå har pågått intensivt under fyra månader, där Deutsch alltså gick segrande ur striden.

–  Det är svårt att hitta något så unikt i sin kategori oavsett om du  talar om smak, arv eller en trevlig stund, säger Kerry Keenan, chief  creative officer på Deutsch.

Adage rapporter att Jägermeister inte  har någon stor medieinvesterare historiskt sett. Varumärket har snarare  förlitat sig på experimentell marknadsföring som exempelvis dess  kvinnliga maskotar och sponsorskap.

Jägermeister lade 5,6 miljoner dollar på mätbara media i USA under årets första nio månader, enligt Kantar.

Detta  kan jämföras med Jägermeister när man körde sin första tv-kampanj i USA  då man lade 5,9 miljoner dollar i förhållande till 231 000 dollar under  2011, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Deutsch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.