Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 februari 2014, 08:41
Jägermeister byter från den oberoende Los Angeles-byrån Mistress till New York-byrån Deutsch. Pitchen har pågått under fyra månader.
Ämnen i artikeln:
DeutschMistress har arbetat som huvudbyrå för Jägermeister sedan september 2011.
Spritjätten har även jobbat med byråer som Crossmedia, men innan Mistress tog över uppdraget som huvudbyrå hade man inte arbetet med en byrå på hela 25 år, enligt Adage.
Nu är det alltså klart att den Interpublic-ägda byrån Deutsch tar över uppdraget som huvudbyrå.
– Varumärket Jägermeister har ett fantastiskt rykte i USA av innovation i sin marknadsföringsapproach, säger Adam Rosen, vice vd på Sidney Frank Importing Company, som importerar Jägermeister.
Jakten på en ny byrå har pågått intensivt under fyra månader, där Deutsch alltså gick segrande ur striden.
– Det är svårt att hitta något så unikt i sin kategori oavsett om du talar om smak, arv eller en trevlig stund, säger Kerry Keenan, chief creative officer på Deutsch.
Adage rapporter att Jägermeister inte har någon stor medieinvesterare historiskt sett. Varumärket har snarare förlitat sig på experimentell marknadsföring som exempelvis dess kvinnliga maskotar och sponsorskap.
Jägermeister lade 5,6 miljoner dollar på mätbara media i USA under årets första nio månader, enligt Kantar.
Detta kan jämföras med Jägermeister när man körde sin första tv-kampanj i USA då man lade 5,9 miljoner dollar i förhållande till 231 000 dollar under 2011, enligt Adage.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Deutsch