Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DI:s bilexpert sågar Volvos Zlatan-analys

Publicerad: 3 Februari 2014, 11:06

Håkan Matson.

Foto: Pressbild.

Volvo jublar över Zlatan-effekten i försäljningen. Men DI:s bilkrönikör Håkan Matson tar ned biltillverkaren på jorden. – Volkswagen har knappat in under januari, säger han.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićVolvo PersonvagnarVolkswagen

DI:s bilreporter Håkan Matson analyserade Zlatan-reklamen när den kom och han var minst sagt skeptisk.

”Frågan  är bara om den säljer bilar och dessutom stärker Volvos varumärke – och  inte bara Zlatans (för det gör den helt säkert)”

Volvo  har precis gått ut med budskapet att ”Volvo rivstartar 2014 med guld,  silver och brons – kampanjen ”Made By Sweden” visar redan resultat.  

Volvo menar att orderingången på XC70 och XC60 är god och en av förklaringarna stavas Zlatan-reklamen, som kom den 25 januari.

–  Samma helg som kampanjen startade hade vi ”öppet hus” hos våra  återförsäljare. Redan under helgen kunde vi konstatera en markant ökad  orderingång på Volvo XC70 och XC60, säger Kristian Elvefors,  försäljningsdirektör på Volvo Personbilar.

Bil Sweden släppte registreringssiffrorna för årets första månad i dagarna.

Statistiken visar att Volvo Personbilar Sverige är fortsatt marknadsledande med en 19,9-procentig andel.

Volvo  V70/XC70 är kvar i toppen som mest köpt bil i Sverige med 1 203  registreringar under januari, XC60 landade på 862 registrerade bilar och  Volvo S60/V60 kniper tredjeplatsen med 847 bilar, enligt Volvo  Personvagnar.

Kristian Elvefors uppger att Volvo har fått se beställningarna strömma in under resten av veckan.

– Jag tycker att det låter som en extremt kortsiktig analys, säger DI:s bilexpert Håkan Matson.

Han  påpekar att Volvo faktiskt har ökat mindre än marknaden som helhet  under januari – marknaden ökade med 18,8 procent, medan Volvo endast  ökade med 11 procent.

Han påpekar också att Volkswagen har knappat  in på Volvo – förra året hade Volvo en marknadsandel på 21,3 procent och  Volkswagen 14,6 procent, medan motsvarande andelar ligger på 19,9  procent respektive 15,6 procent under januari i år.

– Volkswagen knappar in trots att man inte kom med några nya modeller, säger Håkan Matson.

Han  tycker också att Volvo och Zlatan är varandras motpoler  varumärkesmässigt sett – en tatuerad machokille jämfört med Volvos  orientering kring mjukare värden.

– Volvo vill vara nedtonat och  betona miljöfrågor och säkerhet, medan Zlatan kör Ferrari och Porsche  och skryter i sin bok om när han kör ifrån polisen i 325 kilometer per  timme. Han gillar också kungen för att kungen kör för fort. Jag undrar  hur Volvos totala omfamnande av trafiksäkerhet går ihop med Zlatans syn,  säger Håkan Matson.

Han tycker att det är kortsiktigt av Volvo att dra långtgående växlar av en kampanj där bolaget även höll Öppet Hus efteråt.

–  Man kan leka med tanken att de hade en kampanj med budskapet Köp en  Volvo. Då skulle man väl säkert också fått se någon form av resultat. Det intressanta är ju hur det ser ut senare under året, säger Håkan  Matson.

Han vill ändå poängtera att han inte vill moralisera, utan  att han tycker att Zlatan både är en fantastisk fotbollsspelare och en  rolig person.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.