Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DI Weekends miss med Audi-annons

Publicerad: 2 oktober 2012, 11:02

DI Weekends jubileumsnummer.

Audi satsade stort på en annons med 3D-illusion. Den visas på baksidan av DI Weekends:s jubileumsnummer som kom ut den 21 september. Tyvärr har annonsen hamnat upp och ner på vissa av tidningarna. Det har även gjorts ett tryck under annonsen som lyser igenom.


Ämnen i artikeln:

AudiDI Weekend

Resumé avslöjade för några veckor sedan att DI Weekend slog på stort med ett jubileumsnummer med 3D-omslag. Men för att få ihop lyxnumret var DI dels tvungna att hitta ett tryckeri som kunde  trycka i 3D, vilket deras ordinarie tryckeri inte kunde, och dels ta  hjälp av svenska fängelseinterner som manuellt klistrade på 3D-bilderna  på framsidan och baksidan.

Audi är en av DI Weekends mest trogna kunder och när tidningen bestämde sig för  att ha ett 3D-omslag gavs möjligheten till en annons i samma unika  format på baksidan. Audis marknadschef Irene Bernald nappade på  erbjudandet.

Men nu visar det sig att annonsen för Audi har placerats upp och ner på  baksidan av DI Weekend på några exemplar. Det har även gjorts ett tryck under annonsen som  lyser igenom.

Audis marknadschef Irene Bernald menar att hon inte har hört talas om att  annonsen är felvänd förrän Resumé hört av sig. Däremot känner hon till  trycket som lyser igenom.

Får ni utrymmet billigare efter den klandervärda presentationen av annonsen?
– Jag kommer givetvis att ta ytterligare en diskussion med Dagens  Industri, för att se omfattningen och hur det i så fall kan kompenseras.  Vi har valt att annonsera i DI då det normalt är en kvalitetsprodukt.  Jag är övertygad om att de är måna om att hitta en lösning, säger Irene  Bernald.

Erik Lennmark, annonschef på DI klargör att han inte fått någon information om att annonsen skulle vara felvänd. Varken mediebyråer, annonsörer eller läsare har hört av sig om detta.
–Vi blev uppmärksammade först igår på det här när vi läste artikeln på resume.se, säger han.   

Resumé har tidigare skrivit att DI Weekend beräknas ha dragit  in uppemot fem miljoner kronor i annonsintäkter på sitt jubileumsnummer.  Med det blev man den enskilda tidning som omsatt mest pengar i svensk  media.

Tryckeriet har gjort sitt arbete efter instruktionerna och är inte en del av annonsproblematiken.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

AudiDI Weekend

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.