Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Diesel uppmuntrar folk att ge upp sociala medier

Publicerad: 27 November 2012, 11:31

Diesel återlanserar sin bäst säljande sko någonsin med en online-kampanj som uppmuntrar människor att gå offline, sluta göra inlägg i sociala medier och gå tillbaka till det som var viktigt innan internet.


Ämnen i artikeln:

DieselAcne

Diesel YUK-skon lanserades 1993 och det historiska perspektivet har  legat till grund för att definiera det som en "pre-internet sko" och  bygga kampanjen kring detta. Medan andra skofabriker har specialiserat  sig på teknik och vill ha maximal utdelning på sociala nätverk valde  Diesel att lansera skon som det var 1993.

Kampanjen vill visa att vissa saker definitivt var bättre 1993. Då  slapp man läsa folks statusuppdateringar och se på Instagram vad de  käkar till lunch.

För att hjälpa till i kampen mot överdriven delning på nätet, gjorde  Diesel en Pre-Internet-upplevelse, en Facebook-kampanj som uppmuntrar  användarna att ta en liten paus från att publicera på sociala nätverk.

Det blir en tävling där man ska hålla sig från att skriva  Facebook-inlägg på tre dagar. Om man även slutar skriva inlägg på  Twitter och Instagram har man ännu större chans att vinna ett av de 20  par Diesel YUK 20th Anniversary Edition-skor som står på spel.

Man har även gjort tre filmer som är baserade på hur vissa människor  tar för givet att alla nya produkter måstevara tekniska underverk.  Filmerna är gjorda i samarbete med Acne Production och regisserade av  Anders Jedenfors.

– Jag gillade först och främst att Diesel lanserar en sko jag själv hade  på nittiotalet när man var en liten skit. När det sedan kommer till  idén så var det riktigt kul att det fanns en stor skillnad mellan varje  enskild film, både visuellt och historiemässigt, säger Anders Jedenfors  till Resumé.

Förutom online kampanjen syns kampanjen i över 5000 av  Dieselsförsäljningsställen i 80 länder världen över.

Bakom kampanjen står norska reklambyrån SMFB.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

DieselAcne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.