Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Diesels byrålösa experiment

Publicerad: 5 augusti 2009, 08:29

Diesel har en lång tradition av att samarbeta med svenska byråer som exempelvis Farfar. Nu tar man en ”paus” från byråsamarbeten och har gjort den nya höstkampanjen på egen hand.


Ämnen i artikeln:

DieselFarfar

Bilder ur printkampanjen.

– Huvudkontoret säger att de ser det som ett experiment. Vi har jobbat med många prestigefyllda byråer genom åren och har kanske fastnat lite i det. Vi vill ha en mellanperiod där vi experimenterar lite, säger Åsa Pettersson, marknadschef Diesel Sverige.
– Det är absolut inget statement om att vi inte vill jobba med byråer igen. Vi tar bara en paus för alla inblandade för att hitta tillbaka till vår ursprungliga identitet men i en ny tappning.

Betyder det att Farfar inte har varit involverade alls på webbsidan?

– Det vågar jag inte uttala mig om då jag inte har all info om det ännu. Webbkampanjen drar igång först i september och det är lite hemligt kring den än så länge.

I tidigare Diesel-kampanjer har det oftast varit svartvita fotografier som har dominerat. Den nya kampanjen satsar på olika färger, former och influenser. Kampanjen ska ses som ett avbräck från tidigare reklamlösningar.

– Kampanjen är ren underhållning. Det finns inget annat tydligare tema. Vi har en historia av att ha ganska svartvita och seriösa kampanjer. Det här markerar en totalvändning åt det andra hållet, säger Åsa Pettersson.
– Vi gjorde denna totalvändning då vi kände att det svartvita blev lite för tungt och allvarligt. Vi ville visa den andra sidan av Diesel som är lite roligare och sexigare.

Kampanjen har fotats av Jason Nocito och stylist var Avena Gallagher. Över 23 000 foton togs under den sex dagar långa fotosessionen där över 3000 Diesel-föremål användes.

Kampanjen kommer i Sverige att gå i print, utomhus och på webben med start i slutet av augusti.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

DieselFarfar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.