Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Diet-läskens hyllning till den ”vackra kvinnan”

Publicerad: 10 februari 2011, 07:33

I samband med modeveckan i New York hyllar Diet Pepsi den vackra och självsäkra kvinnan med en ny längre och smalare burk. Den gamla burken är tydligen för tjock.


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Nya burken som ersätter den gamla traditionella "tjockare" läskburken.

Modeveckan i New York drar igång i dag, torsdag, och Diet Pepsi sponsrar Charlotte Ronson, Betsey Johnson och Maybelline.

Samtidigt lanserar man en ny Diet Pepsiburk. En smalare variant som är anpassad för den stilsäkra kvinnan.

PepsiCos marknadschef Jill Beraud säger att Diet Pepsi har en tradition att hylla kvinnor med modereklam. Vilket fortsätter medlansering av den nya burken.

”Vår slanka attraktiva nya burk är det perfekta komplementet till dagens mest stilmedvetna utseenden och vi är spända inför lanseringen under världen största hyllning av innovativ design”, står det i ett pressmeddelande.

I praktiken säger hon att stilmedveten och vacker är lika med smal och lång. Det dröjde inte länge innan man reagerade på sociala medier .

Brandchannel tycker att strategin att ändra formen på burken var rätt. Det ökar intresset för en produkt som är oförändrad.

Men att sedan jämföra burken med ett utseendeideal var inte lika rätt.

BNets reklamblogg The Tagline påpekar att nya smala Diet Pepsi förespråkar en ohälsosam kroppstyp.

– Det är dumt på många sätt. Bland annat får det den gamla burken att framstå som en fet gammal kompis.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.