Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dieten som ska rikta fokus mot världssvälten

Publicerad: 10 Mars 2015, 11:09

Kampanjbild

En ny kampanj utmanar folk att prova 1.25-dieten. Dieten är enkel – ät för totalt tio kronor under en dag och skänk resten av dagens matkassa till välgörenhet.


Ämnen i artikeln:

Michaela ForniHenrik DüfkeFelipe MonttCrispin Porter + Bogusky

Över en miljard människor konsumerar mindre än 1,25 dollar om dagen, vilket betraktas som extrem fattigdom enligt Världsbankens fattigdomsmått. Något som uppmärksammas i en ny kampanj.

Kampanjen, som lanserades i dagarna, skapades av kreatörsduon Henrik Düfke och Felipe Montt på fullservicebyrån Crispin Porter + Bogusky och bakom initiativet står välgörenhetsorganisationen Givesom. Kampanjen utmanar folk att uppleva en miljon människors verklighet och vardag – genom att äta för 1,25 dollar, motsvarande 10 kronor, under en hel dag.

kampanjsajten uppmärksammas det ironiska i att en miljard människor svälter samtidigt som vi i mer priviligierade länder går på diet. I kampanjen utmanas folk att delta i "1.25-dieten" som innebär att man en dag enbart konsumerar mat för 10 kronor. Resten av summan som brukar läggas på mat donerar man sedan till mer behövande. Genom dieten ska fler bli medvetna om sina matvanor och reflektera kring hur mycket pengar de lägger på mat varje dag. I pressmeddelandet står:
"Till skillnad från andra dieter, så kan den här faktiskt göra skillnad. På riktigt. Inte bara för den som tappar några hekto utan också för de 1 miljard människor som lever i extrem fattigdom".

Flera välkända bloggare har redan antagit utmaningen. De kommer att dela sina erfarenheter av upplevelsen i sina sociala medier-kanaler.

Givesom är en välgörenhetsorganisation som grundades 2014 av Lin Kowalska och Michaela Forni. Organisationen möjliggör för att donera mindre summor och de hoppas därmed kunna få en yngre målgrupp att skänka pengar.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.