Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Digital framtidstro

Publicerad: 17 februari 2009, 08:45

Skillnaden är tydlig – före och efter ”Svarta september”. När finanskrisen inleddes den 15 september förändrades reklambranschens framtidsbild. Men även om Reklam­förbundets byråenkät präglas av pessimism finns undantag. Fyrtio procent av de digitala byråerna tror till exempel att de ökar det närmaste halvåret.


Ämnen i artikeln:

Finanskris

Tre av fyra byråer i Reklamförbundets enkät tror på en sämre utveckling under våren. Borta är den försiktiga optimism som präglade branschen så sent som i september.
Reklamförbundets senaste enkät visar läget i början på februari. Den förra enkäten genomfördes i månadsskiftet augusti–september, strax före Lehman Brothers konkurs den 15 september, som blev inledningen på finanskrisen.

72 procent misströstar

Väldigt få, 2,4 procent, tror i dag att det ljusnar under våren. 72 procent tror däremot att läget försämras. I båda de senaste enkäterna finns en större pessimism om branschens utveckling det kommande halvåret än om det egna företagets möjligheter.
Att nedgången skulle betyda minskad bemanning på byråerna är heller inte givet, enligt Reklamförbundets enkät. Fler tror att de kommer att öka sin personal (25 procent) än minska den (18 procent).
Det som framför allt slår igenom är att de digitala byråerna tror på en fortsatt god framtid. 40 procent av dem tror att de får ökade behov av personal under våren. Även bland pr-företagen tror många (37,5 procent) att de kommer att växa.
Mest pessimistiska om framtidsutsikterna är eventbranschen där 37,5 procent tror att de kommer att minska sin personal.

truefalse

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Finanskris

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News