Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Digitala fantasidjur flyttar in på Parken Zoo

Publicerad: 14 Juli 2017, 06:47

En så kallad kanifant.

Nu har de riktiga djuren på Parken Zoo fått konkurrens – eller sällskap om man så vill. Av augmented reality-varelser.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAugmented realityWenderfalck

De nya djuren har namn som kanifant, polleont och flygande regnbågstamarin. Syftet är att sätta fokus på de hot som många djurarter står inför. Djuren är nämligen inte riktiga arter, utan fantasidjur från framtiden.

– De är inspirerade av nutida arter, men har på grund av problem som skogsavverkning, tjuvjakt och klimatförändringar tvingats anpassa sig och utveckla ovanliga egenskaper och utseenden, säger Marie de Colli, zoolärare på Parken Zoo.

Kanifanten skyddar sig genom att snabbt hoppa ner i håligheter i marken och pansarlejonet har utvecklat en hård skimrande sköld för att skydda sig mot tjuvskyttar. Korallpaddan flyttar koraller från hotade rev och polleonterna spelar med sina blomstrande kragar och pollinerande svansar – eftersom bina blir allt färre.

Djuren i augmented reality kan klappas och matas, har egna inhägnader på parken Zoo och kan upplevas på plats med hjälp av smartphone eller platta.

Kampanjen har tagits fram av pr-byrån Wenderfalck och ar-byrån Vobling.

Arbetsgrupp:
Didrik Persson – Leadkreatör Wenderfalck
Jens Jonsson – AD Wenderfalck
Daniela Westmark – Copy Wenderfalck
Anna Hoffman – Produktionsledare och mediespecialist Wenderfalck
Kristin Wester – Kundansvarig och projektledare Wenderfalck
Alexander Hamilton - Projektledare och programmerare Vobling
Jeryc Paragua - Animatör och teknisk artist Vobling
Keith Bacad - 3D-modellerare och animatör Vobling
Matthew Trinidad – Nätverksprogrammerare, Vobling

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.