Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Digitalt tar mer av reklamkakan

Publicerad: 14 Januari 2014, 15:00

Sveriges Mediebyråers rapport om medieinvesteringarna 2013 visar att digitala medier tar allt större bitar av reklamkakan. Internet och sök var de enda mediekategorierna som visade total tillväxt i fjol.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Totalt backade medieinvesteringarna med nästan 4 procent jämfört med 2012, trots en återhämtning i december på 5 procent.

Digitala medier äkade dock med 19 procent vilket ger en andel på 20 procent av de totala medieinvesteringarna, jämfört med 16 procent året innan.

– Detta är en trend vi kommer se även 2014. Även tv avslutar året med två starka månader även om december förmodligen färgas av positiva kalendereffekter jämfört med 2012. Det gör att helåret för tv summerar med en total nedgång om lite drygt 2 procent, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

För radio var det dystert, ett tapp på 15 procent 2013. Utomhus/trafikreklam föll med drygt 7 procent för helåret. Även mediekategorin direktreklam/annonsblad backade – 10 procent ned. Bio gick starkt i december men föll med 6 procent för helåret.

– Ser man till print så backar kategorin mindre än trenden för året så indirekt gör de också en bättre månad. Dagspress backar drygt 15 procent i december jämfört nästan 19 procent för helåret och mediekategorin populärpress är upp nästan 4 procent jämfört -10 procent för helåret. Men även om man kan läsa in lite positivt i decembers statistik så ser substitutionen till digitala medier ut att fortsätta, säger Mikael Ekelöf, Mediechef Vivaki Sweden.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.