Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DIK påminner kommunikationsbranschen om vikten av kollektivavtal

Publicerad: 14 November 2017, 08:59

Foto: Pressbild

I kampanjen "Pillow Pep Talk" vill kultur- och kommunikationsfacket påminna branschen om vikten av kollektivavtal – i sömnen.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenReklamDIKEdelman Deportivo

I september presenterade Åkestam Holst Tele2-appen "Power nap" som lät Tele2:s kunder fortsätta surfa medan de sov.

Nu lanserar kultur- och kommunikationsfacket DIK tillsammans med Edelman Deportivo en kampanj med liknande medel. Tanken med "Pillow pep talk" är att påminna kommunikationsbranschen om fördelarna med kollektivavtal, avtal som är en bristvara i branschen.

– Kort och gott så fungerar kollektivavtalet som ett smörjmedel inom verksamheten, vilket gynnar alla på arbetsplatsen. Men många tror att kollektivavtal betyder one size fits all och att det därför inte passar just deras företag. Men med DIK kan man skräddarsy avtalet utifrån varje arbetsplats unika förutsättningar, säger Anna Fairbrass, marknads- och kommunikationschef för DIK.

I "Pillow pep talk" kan intresserade lyssna på facklig information via en 90 minuter lång ljudfil anpassad efter en normal sömncykel. En rad byråer inom kommunikationsbranschen har också fått en specialkudde skickad till sig, en kudde med inbyggd minihögtalare som spelar upp en förkortad version av ljudfilen anpassad för power naps på jobbet.

– Förhoppningen är att vi kan bryta tystnaden och väcka dialog på arbetsplatserna,
säger Anna Fairbrass på DIK.

Lyssna på ljudfilen här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.