Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dilbas miljonklipp

Publicerad: 3 september 2008, 11:41

Dilba testar nya metoder för att nå ut till publiken. Inför kommande album tittar hon och nya musikbolaget X5 Music på kommersiella samarbeten.


Dilba. Foto: Linda Alfvegren

Dilba skippade traditionella skivbolag och valde istället att satsa på musikbolaget X5 Music som är specialiserade på digital nerladdning. Tillsammans med Talent & Brands ska Dilba nu släppa alla låtar som är klara på nätet och på så vis bygga upp ett album efterhand. Anledningen - hon köper själv all sin musik på nätet och känner att tiden är mogen för att ta det steget.

Låtarna ska släppas via bloggar som tillexempel Myspace och Facebook och via kommersiella samarbeten.

Första låten ”Easy” har redan lanserats på detta sätt. Den återfinns dels i Rustas reklam som kom i somras och dels på olika bloggar med direktlänkar till musikaffärer som iTunes Music Store, Sony Ericsson, Nokia och CDON.

Marknadsvärdet av att återfinnas i Rustas reklam värderar Talent & Brands till flera miljoner kronor.
– Dilbas musik i Rustas reklamfilm är ett perfekt exempel på den win-win situation vi försöker skapa genom att hitta samarbeten mellan artister och varumärken. Artister måste hitta nya sätt att kapitalisera på sitt varumärke när intäkter som traditionell skivförsäljning minskar. Varumärken och annonsörer måste också bli bättre på att använda sig av rätt musik och rätt artister i sin kommunikation, säger Björn Lindborg, vd på Talent & Brands.

Samarbetet med Rusta gick visserligen till på vanligt vis. Rusta behövde en reklamlåt och Talent & Brands presenterade en idé där Dilba specialskrev en låt till dem. Dilba äger rättigheterna till låten och har nu släppt låten i sin helhet.
– Reklamfilmen blev den här låtens katalysator. Vinsten för Dilba ligger i att någon annan står för produktionskostnaderna, att hon får betalt för jobbet och att hon får en enorm exponering. Med det säger jag inte att alla artister ska börja skriva reklamlåtar men alla måste börja titta på nya sätt att nå ut till publiken. Reklamfilm idag är lite vad MTV var för artister på -90-talet, säger Björn Lindborg.

Vad finns det för risker med att artister samarbetar med företag?
– Om man är noga med matchningen ser jag inga risker alls. Det finns bara vinster.

Enligt Lindborg har Talent & Brands, som är relativt nystartat, idag ett tiotal artister som de samarbetar med. Några av dem är Robyn, Backyard Babies och Darin och företaget tittar just nu på olika samarbeten mellan deras artister och olika företag.

– Det här är något som kommer mer och mer. Skivförsäljningen går ner men konsumtionen av musik på nätet ökar. Att hitta välmatchade samarbeten mellan artister och företag är ett sätt för artisterna att hitta nya pengar och nya målgrupper. Reklamlåtar är ett sätt. Artisterna måste vårda sitt varumärke. Musiken blir ett verktyg för att skapa fans. Vet artisten vilken målgrupp den har och vilka som konsumerar musiken kan också rätt samarbeten med olika företag göras.

Vad är marknadsvärdet för artisten?
– I fallet med Rusta handlar det om flera miljoner om man räknar in värdet för företaget. Det gäller att hitta något som driver köpet. Reklamfilm kan vara ett sätt. Stortavlor där ett företag använder artisten och vi sedan kopplar det till artistens musik skulle kunna var ett annat. Man kan säga att det handlar om att hitta nya katalysatorer. Förut var katalysatorn för att få igång köp att spelas i radio eller på MTV. Idag måste vi hitta nya sätt.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.