Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dina känslor kan vinna dig konstverk för 250 000 kr

Publicerad: 4 juni 2014, 10:23

Kosta Boda låter känslorna avgöra allt när tre konstverk värda en kvarts miljon går under klubban i Kungsträdgården. I stället för pengar är det känslor som styr budgivningen. Bakom eventet står reklambyrån Ellermore.


Ämnen i artikeln:

Ellermore

Tanken bakom auktionen är att bra konst skapar känslor. Därför kommer budgivningen att ske med hjälp av biometriska sensorer som analyserar budgivarnas känslor medan de betraktar konstverken. Resultatet omvandlas sedan till ett "känslobud" och högst bud vinner sedan budgivningen.

Syftet med auktionen är att uppmärksamma glaskonsten Kosta Bodas konstnärer skapar i Sverige samtidigt som den också gör att Kosta Bodas mest exklusiva konstglas blir tillgängligt för fler än bara för de som egentligen har råd.

– Det är fantastiskt att med den här tekniken för en gångs skull kunna ge den som känner allra starkast för konstverket chansen att också äga det. Vi blir först i världen men förhoppningsvis får vi efterföljare så att mer konst kan spridas på det här viset, säger Jenny Sundqvist, Chef Produktutveckling och Marknad för Orrefors Kosta Boda AB i en kommentar.

Auktionen äger rum i Kungsträdgården i Stockholm den 18 juni och kan följas på www.auctionbasedonemotions.com.

– För oss är det jättekul att få bygga en hel kampanj kring exklusiv konst och känslorna den väcker. Insikten om att konst väcker känslor är enkel och allmänmänsklig men teknologin som gör idén möjlig är ganska avancerad. Kombinationen är otroligt spännande. Kosta Boda är modiga som vågar satsa på en innovativ idé. Det visar att glaskonsten i Sverige är mer aktuell än någonsin. Vi räknar med att ha fullt upp på auktionsdagen, säger Johan Good, planner på Ellermore i en kommentar.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Ellermore

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.