Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 januari 2012, 08:35
Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometer visar att direktreklam ökade med 44 procent under 2011.
Foto: Rickard Kilström.
Medlemmar hos Sveriges Mediebyråer gjorde medieinvesteringar för 993 miljoner kronor under december och 13,5 miljarder kronor för helåret 2011 – en ökning med 8,1 procent respektive 9,3 procent. Störst ökning stod direktreklam för – 44 procent.
– Redan i november kunde vi se att de förmedlade årsinvesteringarna uppnådde en mycket hög nivå. Utöver det har vi konstaterat att under 2011 har den del av direktreklamen som hanteras av mediebyråerna ökat kraftigt jämfört med tidigare år, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Enligt Sveriges Mediebyråer är de mediekategorier som har utvecklats allra bäst i förhållande till marknadens genomsnitt DR/Annonsblad (44 procent), sökmarknadsföring (24 procent) och radio (19 procent). Internet ökade med 12 procent och utomhus 11 procent.
Staffan Slörner framhåller dock att när det gäller den snabba ökningen för direktreklam är den inte representativ för mediet som helhet, utan visar enbart att mediebyråernas andel har ökat.
Mediekategorin utomhus gick också som en raket, men bara under december. Då ökade kategorin med 35,3 procent, men för året som helhet var ökningen 10,6 procent.
Tv har haft det tufft under den senare delen av 2011, men i december var ökningen 8,8 procent bättre än motsvarande månad 2010. För helåret hade tv en ökning på 9,3 procent.
Mediekategorier som hade en negativ utveckling under december var fackpress (-14,9), populärpress (-10,7), bio (-10,3) och landsortspress (-2,8)
Den enda mediekategori som backade för året som helhet var kvällspress, som minskade med 1,7 procent. Enligt Aegis Medias mediechef, Håkan Gustafsson, är det en konsekvens av att den tryckta kvällspressen sakta men säkert tappat i räckvidd.
Mediebyråbarometern inleddes i augsti 2006 och innebär att Sveriges Mediebyråer varje månad sammanställer hur mycket pengar som har investerats i media via deras medlemsföretag.
Karl-Johan Byttner