Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Direktreklam går som tåget

Publicerad: 17 januari 2012, 08:35

Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometer visar att direktreklam ökade med 44 procent under 2011.

Foto: Rickard Kilström.

Medlemmar hos Sveriges Mediebyråer gjorde medieinvesteringar för 993 miljoner kronor under december och 13,5 miljarder kronor för helåret 2011 – en ökning med 8,1 procent respektive 9,3 procent. Störst ökning stod direktreklam för – 44 procent.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

– Redan i november kunde vi se att de förmedlade årsinvesteringarna  uppnådde en mycket hög nivå. Utöver det har vi konstaterat att under  2011 har den del av direktreklamen som hanteras av mediebyråerna ökat  kraftigt jämfört med tidigare år, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges  Mediebyråer i en kommentar.

Enligt Sveriges Mediebyråer är de  mediekategorier som har utvecklats allra bäst i förhållande till  marknadens genomsnitt DR/Annonsblad (44 procent), sökmarknadsföring (24  procent) och radio (19 procent). Internet ökade med 12 procent och  utomhus 11 procent.

Staffan Slörner framhåller dock att när det  gäller den snabba ökningen för direktreklam är den inte representativ  för mediet som helhet, utan visar enbart att mediebyråernas andel har  ökat.

Mediekategorin utomhus gick också som en raket, men bara  under december. Då ökade kategorin med 35,3 procent, men för året som  helhet var ökningen 10,6 procent.

Tv har haft det tufft under den  senare delen av 2011, men i december var ökningen 8,8 procent bättre än  motsvarande månad 2010. För helåret hade tv en ökning på 9,3 procent.

Mediekategorier  som hade en negativ utveckling under december var fackpress (-14,9),  populärpress (-10,7), bio (-10,3) och landsortspress (-2,8)

Den  enda mediekategori som backade för året som helhet var kvällspress, som minskade  med 1,7 procent. Enligt Aegis Medias mediechef, Håkan Gustafsson, är det  en konsekvens av att den tryckta kvällspressen sakta men säkert tappat i  räckvidd.

Mediebyråbarometern inleddes i augsti 2006 och innebär  att Sveriges Mediebyråer varje månad sammanställer hur mycket pengar  som har investerats i media via deras medlemsföretag.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.