Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Diskningar upprör

Publicerad: 8 April 2010, 10:36

Guldäggsjuryns beslut att diskvalificera bidrag under pågående juryvecka har lett till upprörda­ känslor i branschen. – Förbundet har ingen koll på tävlingen längre, säger Joakim Brinkenberg, vd för kommunikations­byrån Welcom.


Ämnen i artikeln:

Joakim BrinkenbergWelcomGuldägget

truefalse

Joakim Brinkenberg, Welcom, efterlyser bättre styrning från Komm. (Foto: Anders Deros)

Två kampanjer diskvalifierades av kategori­juryn under bedömningen av Guldägget: Hif-Dif-kampanjen för AIK och Esters Lafakampanj. Lafakampanjen diskades i pr-kategorin för att de hade satt klisterlappar utan att söka tillstånd för att sätta upp dem, vilket kan vara ett lagbrott, ”olaglig ­affischering”, eller räknas som nedskräpning.

Diskningen har rört upp känslor i branschen. Joakim Brinkenberg, vd för kommunikationsbyrån Welcom, tycker att Guldägget tappat allt mer glans på senare tid.
– Det finns ingen styrning. Förbundet har ingen koll längre, säger han, och ser en förklaring i att det har bytts mycket personal på Komm under de senaste åren och en omvärld som förändras allt snabbare.

Trots det måste det vara tydliga regler för vad som gäller i tävlingen och de måste­ vara fastställda i förväg och inte ändras under juryveckan av juryledamöter.
– Det här är en viktig intäktskälla för förbundet och en viktig del i yrkeslivet för personer i vår bransch. Det är av omtanke om Guldägget och vår bransch som jag reagerar, säger Joakim Brinkenberg.

Han tycker att kriteriet omdöme och god etik inte har i Guldägget att göra:
– Vem bestämmer vad som är god etik?

Svaret är att det gör i första hand tävlingsledningen på Komm och i andra hand årets Guldäggsjury.
– Vi granskar alltid bi­dragen­ när de kommer in, men det var drygt tusen tävlande i år och det kan slinka igenom bidrag, säger Jannice Borekull, som ansvarar för Guldägget på Komm.

Enligt henne har även Komm diskvalificerat bidrag i årets tävling. Hon vill dock inte säga vilka kampanjer det gäller eller varför.
– Det var också en handfull bidrag som plockades bort före juryveckan i år och vår förbundsjurist har förklarat de besluten för de tävlande byråerna, säger Jannice Borekull.

Men enligt Komm är omdömes- och etikdiskussionerna inget nytt inslag i tävlingen. Kriteriet om god etik har funnits med som en av juryns uppgifter att bedöma i runt tio år, enligt Morgan Öberg, informationschef på Komm.
– Detta är något som man har olika synpunkter på. Åsikten om vad som är gott omdöme har skiftat genom åren och medielandskapet förändras också, säger han.
– Förra året diskuterades kampanjen ”Gaisblomman” för IFK Göteborg mycket, men juryn bestämde sig för att det var gjort med glimten i ögat och belönade kampanjen.

Kampanjen gav ANR ett silver­ägg med i fjol. Då var Joakim Brinkenberg projektledare­ för kampanjen på ANR.

En kampanj vars etiska omdöme nu ifrågasätts, av både honom och andra i reklambranschen, är Goss dr-kampanj ”P-botskonverteraren” för cykelaffären Cykelspec.
– Är det god etik att använda en tredje parts juridiska dokument i sin marknads­föring? frågar sig Joakim Brinkenberg.

Om man skulle använda p-boten till rabatt i cykelaffären var dock upp till mottagaren. På bötfällda bilar sattes ett dr där mottagaren kunde stoppa in sin p-bot och få ut en rabatt på bötessumman.
– Men man måste själv räkna ut att man ska stoppa in p-boten i foldern, säger Gunnar Skarland ad på Goss.

Han tycker hela juridikdiskussionen i Guldägget är tråkig, men håller med kritiken mot kriteriet:
– Om man har en tävling som handlar om nytänkande och att tänja gränserna för reklam kanske inte marknadsföringslagen ska ingå, säger han.
– Men om det nu ska vara ett kriterium, måste det gälla konsekvent över hela linjen. Och det är lite dåligt uppstyrt från Komms sida.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.