Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Disney väljer Naked

Publicerad: 2 December 2010, 12:52

Naked får det prestigefulla uppdraget att hjälpa Disney Channel att stärka deras digitala närvaro i Norden, framför allt i Sverige, Norge och Danmark. Pitchen har pågått under hösten. Nakeds arbete inleds med en digital kommunikationsstrategi för samtliga marknader.


Ämnen i artikeln:

DisneyNaked

truefalse

Disneys kommunikationsansvariga för Norden, Linda Andersson.

Disney Channel i Norden består av tre kanaler: Disney Channel, Playhouse Disney (för barn i åldrarna 2–5 år) och Disney XD (som visar humor- och actionserier­ för ungdomar). Kanalerna når 46 procent av hushållen i Skandinavien. Disney Channel vill bli ännu bättre på att knyta samman sina kanaler och nätet och bjöd in till pitch för samtliga kanaler. Och Naked gick alltså segrande ur striden:
– Det var en kombination av tidigare erfarenheter, kreativ höjd och en stark presentation som gjorde att valet föll på Naked, säger Linda Andersson, nordisk kommunikationsansvarig på Disney.

Hon vill inte säga vilka byråer som var med i slutstriden. Disney har inte haft någon byrå digitalt tidigare. Man har arbetat med reklam och pr främst via interna resurser och enmanskonsulter. Men till skillnad från Naked har dessa inte haft det digitala som sitt specialområde:
– Vi ville ta ett strategiskt grepp kring det digitala då vi har en målgrupp som är väldigt aktiv på nätet både vad gäller våra egna kanaler, men också olika webbaserade forum Och vi vill underlätta för tittarna att följa sina ­favoritprogram från tv-rutan till andra forum, säger Linda Andersson.

Två av era tre tv-kanaler är reklamfria, men inte Disney XD. Hur ser du på reklam till barn?
– Vår uppgift är att leverera högkvalitativt innehåll, oavsett material, sedan är det upp till föräldrarna att bestämma vad som är rätt för just deras barn, säger Linda Andersson.

Nakeds arbete har redan satt i gång och en tajt tidsplan råder. Den grundläggande digitala strategin måste vara klar senast vid årsskiftet.

Nakeds grundare och tillika­ kundansvarige för Disney Channel, Fredrik Svensson, är taggad:
– Det är ett drömuppdrag för ett klassiskt och roligt varumärke. Att arbeta med sociala medier handlar framför allt om att skapa konversation. Att då ha Disney som utgångspunkt skapar förutsättningar att göra riktigt spännande, effektiva kampanjer.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DisneyNaked

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.