Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Ditt namn är ofta ditt varumärke i branschen”

Publicerad: 21 oktober 2013, 14:35

Anders Rydell

Foto: Pressbild, Volante förlag

Trots att det är stigmatiserande ser många namnbytet som ett karriärval. Anders Rydell författare till "Byt namn! – och andra sätt att lyckas som journalist" beskriver en kultur som bedömer människor efter deras namn.


Resumé har tidigare skrivit om namnbytena i reklambranschen. DDB:s Daniel Vaccino, Honestys Walter Naeslund och Rasmus Keger på McCann New York är bara tre exempel på personer som bytt namn och fått en skjuts i karriären.

Anders Rydell är journalist och författare till boken " till "Byt Namn! - och andra sätt att lyckas som journalist "  som gavs ut 2008 av Atlas förlag. En handbok i journalistik som visar på hyckleriet i mediebranschen. Han tror att viljan att byta namn i reklambranschen hör samman med det personliga varumärket:

– Tyvärr så fungerar det nog bättre än vad många föreställer sig. Eftersom ditt namn i denna bransch ofta är ditt varumärke utåt så självklart det ju en viss betydelse. Ett dåligt företagsnamn är ett dåligt företagsnamn. Med andra ord något som folk inte minns, som du delar med allt för många eller bara är intetsägande.

Varför byter folk namn som karriärval?
– För att det i vissa fall fungerar. Medvetet eller omedvetet drar vi ofta likhetstecken mellan ett intressant namn och en intressant person. Vi tror att namnet ska berätta något om vår personlighet och vår bakgrund, det är ju sällan sant. Men tyvärr är det något som fortfarande är starkt levande. Ett adelsnamn är fortfarande ett starkt varumärke i vissa kretsar, dessvärre.

Är det ett än mer vanligt fenomen i kommunikationsbranschen?
– Jag har svårt att svara på det, men i alla branscher där man företräds med sitt namn har det en viss betydelse och det vet ju folk om. I kommunikationsbranschen kanske denna medvetenhet är större.

Vilka typer av namn är särskilt lyckade?
– Namn som antyder att du har en "intressant" bakgrund, att du kommer från en speciell familj eller kultur.  Att detta fungerar beror ju i grunden på att våra namn fortfarande förväntas vara autentiska. Att folk tror de berättar något om oss. Men så länge folk tror det så är ju namnbyte något ganska demokratiskt. Det tråkiga är väl snarare att folk känner sig tvingade till det.

Hur öppen kan man vara med ett namnbyte?
– Helst inte alls, eftersom det ju är bättre om folk tror det är autentiskt.

Är det helt okomplicerat att byta namn, finns det inte ett socialt stigma?
– Det är väldigt stigmatiserande, men min iakttagelse är de flesta glömmer att namnbyte ganska fort så länge det inte är för extremt. Många väljer ju också något namn som finns i familjen, då kanske man kan bevara en känsla av autenticitet inför sig själv och andra.

Kan man inte framstå som en svår narcissist?
– Förvisso, men problemet är ju en kultur där vi fortfarande bedömer människor efter deras namn.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.