Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Djurens rätt vill öka anslaget

Publicerad: 7 mars 2008, 12:50

Denna vecka startade Djurens rätt en kampanj som ska generera i mer pengar från regeringen. Kampanjen är framtagen gratis av reklambyrån Hilanders. (Uppdaterad)


Kampanjen kommer att synas under en vecka i Stockholm och Göteborg. Bland annat går den i tunnelbanan i Stockholm och på bussar i Göteborg, på webben samt som annonser tidningar. Byrån har också tagit fram en radiospot där djuren bokstavligen skriker ut sitt missnöje.
Radio är också huvudmedia för kampanjen.

Hur ska man tolka radiospoten?
– Man förstår att djur inte kan säga det de vill med ord och då förstår man också att människornas röster behövs. Annons erna är uppbyggda på samma sätt. Där ser man att djuren inte själva kan skriva på protestlistor, säger Lise-Lott Alsenius, pressansvarig på Djurens rätt.

Organisationen har samarbetat med Hilanders i cirka ett år. Under den tiden har byrån gjort två andra kampanjer åt Djurens rätt.
– Båda kampanjerna har blivit uppmärksammade och jag hoppas att samarbetet med Hilanders ska fortsätta ett bra tag till, säger Lise-Lott Alsenius.

Kostar kampanjen er något?
– Nej, faktiskt inte. Hilanders gör den gratis och Clear Channel har gett oss en bra rabatt. Radio är inte gratis men vi har fått ett bra pris, säger Lise-Lott Alsenius.

Vad är målet med kampanjen?
– Att få ökat anslag med hjälp av 100 000 namnunderskrifter som vi hoppas få ihop innan den 11 mars. Under de senaste två åren har anslaget gått ner från 18,5 miljoner kronor till åtta miljoner kronor. Det påverkar enormt.

Pengarna kommer inte att gå direkt till Djurens Rätt utan till dem som forskar för att hitta alternativ till djurförsök.

Lyssna på radiospoten

Djurens rätt

Byrå: Hilanders
Arbetsgrupp:   Markus   Lindsjö   ad,   Sebastian Wigström produktionsledare  ,  Patrik Vult von Steyern  copy,  Peter Syrjänen grafisk formgivare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.