Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Djuriskt lika!

Publicerad: 12 Augusti 2010, 13:20

Titta: Kristdemokraternas nya valkampanj är djuriskt lik reklamen för Kolmården. – Vi har inte sett Kolmården-annonsen, jag svär på det, säger Fredrik Claesson, creative director på KD:s reklambyrå Ruth.


Ämnen i artikeln:

Kolmården

KD-kampanjen och Kolmården-reklamen.

I går presenterade Kristdemokraterna sin valkampanj – gjord av reklambyrån Ruth – där partiledaren Göran Hägglund ställs öga mot öga med vilda djur.

Budskapet: ”Ett mänskligare Sverige”.

– Kampanjen visar att vi vill stoppa egomentaliteten som råder i samhället. Vi vill inte ha djungelns lag där de starka kör över de svaga, säger Cina Gerdin, kommunikationschef hos Kristdemokraterna.

Resume.se rotade i arkivet och fann en väldigt lik bild i en reklamaffisch för Kolmården från 2007 där hockeyexpertren Niklas Wikegård och Kolmården-vargen Zeke stirrar på varandra likt kampsportare.

Johan Windahl, numera på reklambyrån Søder, gjorde Kolmården-reklamen. Så här säger han om KD-affischerna:

–  Det är bara att tacka och bocka för Kolmårdens räkning, ha ha. Det är likt, men jag tror inte att KD och Ruth har sneglat på Kolmården-annonsen, det är nog snarare en slump, säger Johan Windahl, som för övrigt är gammal kollega med Fredrik Claesson på Ruth.

– Vi har aldrig sett Kolmården-annonsen. Det kan jag svära på. Däremot inspirerades vi, liksom säkert även dom, av boxningsaffischer (se nedan). Sedan är det extra roligt att det likt med djur och så, säger Fredrik Claesson, som är nöjd med kampanjen.

– Vi har fått enormt mycket respons, det är väldigt, väldigt roligt, säger han.

Affischerna som Ruth inspirerats av.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Kolmården

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.