Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Djursex lanserar finsk Oatly-utmanare i Sverige

Publicerad: 26 Mars 2019, 10:10

Drama Queen bakom lanseringskampanjen för ett nytt varumärke i den hajpade kategorin för växtbaserade livsmedel: Aito.


Ämnen i artikeln:

Drama QueenReklamVarumärke

Under varumärket AIto säljer det finska familjeföretaget Kaslink havredryck och havrematlagningsprodukter i Finland. I Sverige, kommer produkterna att säljas i såväl dagligvaruhandeln som till restauranger och storkök.

– Det är med stor spänning som vi lanserar varumärket i Sverige, eftersom den svenska marknaden är en sån föregångare inom växtbaserade livsmedel. Vi vill föra in havrebaserade alternativ i alla europeiska familjers vardag. Och med den här kampanjen vill vi påminna alla om vikten av de val vi gör, för att hjälpa vår fantastiska vackra natur, och dess invånare, att finnas kvar även för kommande generationer, säger Juha-Petteri Kukkonen, ägare till Kaslink, företaget bakom Aito i ett pressmeddelande.

Drama Queen, byrån som tidigare hette Satumaa Family Business, vann under hösten en pitch för att göra reklam för Aito på den svenska marknaden. I dagarna rullar den första kampanjen ut över landet.

– Aito existerar för att de tre bröder som driver bolaget älskar naturen, och vill att den ska fortsätta leva. Kategorin växer sig bredare och bredare, med fler och fler konsumenter intresserade för var dag som går, men har också ett ganska uppskruvat tonläge. Aito tror på en kärleksfull inställning till naturen och livet. Och där har vi hittat konceptet "En kärlekshistoria med naturen", säger Mårten Knutsson, creative director på Drama Queen i en kommentar.

Lanseringen påbörjades redan i förra veckan med ett event där Mathias Dahlgren presenterade en specialkomponerad meny med utgångspunkt från Aitos produkter. Utomhus och digitala kanaler är huvudmedia, i ett första skede.

Arbetsgrupp Drama Queen: Creative director: Mårten Knutsson, John Lagerqvist Client director: Sara Forssberg Strategy Director: Annika Rehn Frobell Art Director: Morten Hafsø Copywriter: Anna Perrolf
Account manager: Sara Kindbom Final art: Karin Ström Media: Aku Lyy Content: Emelie Eriksson Fotograf: Jens Mortensen, retusch Bildinstitutet Bildbyrå: iStock/Getty Images, retusch Johan Wallgren / Luminati PR: Elina Gregor, Gastro PR Event: No Ordinary 12 Event: Gigstr

Uppdragsgivare: Marketing Director: Susanna Kallio Communications Manager: Maria Rämö Digital Marketing Specialist: Niini Kokkonen Owner & Creative Director: Juha-Petteri Kukkonen

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Drama QueenReklamVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.