Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DN ber om ursäkt för öl-annons

Publicerad: 25 mars 2010, 12:29

DN godkände och publicerade den mycket kontroversiella Grolsch reklamen, men den kommer inte att visas igen. – DN kommer inte låta Grolsch annonsera mer med det här materialet. Jag vill be alla som blivit upprörda av reklamen om ursäkt. säger Henrik Stangel, Annonsdirektör på DN.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Grolschs annons i DN igår.

Det var igår som Resume.se rapporterade att DN tagit in den kontroversiella Grolschreklamen, där man bland annat skrev om prostituerade och köpa gräs på kondis.

– Vi på DN plockar normalt inte in kränkande och sexistisk reklam. Vi borde aldrig släppt in reklamen från början.  Den här gången var det den mänskliga faktorn som gjorde att det blev fel.  Som chef  har jag det yttersta ansvaret och vi har nu sett över våra rutiner på DN så att det inte ska hända igen, säger Henrik Stangel, Annonsdirektör på DN.

Jonas Järnfeldt från reklambyrån Kärnhuset har tagit fram Grolsch reklamen åt SABMiller:
– I Holland är prostitution och knark tillåtet. Vi riktar in oss till en speciell målgrupp i den här reklamen. Tobias Eltell som är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer hade gett grönt ljus för den här annonsen, säger Jonas Järnfeldt grundare för Kärnhuset

Vad har prostitution och knark med Grolsch att göra?
– Grolsch kommer från Holland och det är det vi vill lyfta fram.

Men när Resume.se pratar med Tobias Eltell på Sveriges Annonsörer säger han att han inte har gett “grönt ljus” för reklamen:
– Jag har granskat fem annonser där de använder ungefär samma hårda språkbruk.
I en av annonserna jag granskat likställer man en kvinna likt en hora och det har jag reagerat på. Språkbruket är onödigt hårt och jag har frågat dem om DN är beredda att ta in dessa annonser. Jag reagerar på språkbruket som jag tycker är olämpligt och väldigt oetiskt, säger Jonas Eltell förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Sverigeansvarig på SABMiller, Mikael Magnusson, som köpte annonsen uppger att man fortfarande har en god kontakt med samarbetspartnern Bibendum som motsade sig reklamen och att man alltid ber jurister se över annonserna innan de går i tryck:

– Jag har godkänt reklamen, men jag är inte för prostitution och utnyttjande av droger. Knarket och prostitutionen har inget med Grolsch att göra. SABMiller talar inte för prostitution och droger. Vi vill enbart förmedla i reklamen att ölen är från Holland, och i Holland förekommer prostitution och droger. Ingen under 25 år ska dricka alkohol överhuvudtaget. I DN bland musikrecensionerna passar den perfekt, säger Mikael Magnusson.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.