Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DN och DDB förhindrar copycats i reklambranschen

Publicerad: 29 maj 2013, 08:38

Dagens Nyheter och DDB introducerar Byrålådan, vilket är ett digitalt pantverk för idéer. De båda bolagen hoppas en gång för alla få slut på diskussionerna om vem som var först med en idé.


Ämnen i artikeln:

DDB

DN menar att många reklamkreatörer känner igen sig i den bitterhet som  kan uppstå då man ser en idé vinna priser i en reklamtävling  trots att man själv har haft idén långt tidigare.

DN har nu i samarbete med DDB Stockholm tagit fram den så kallade byrålådan, vilket är ett digitalt pantverk för idéer.

Enkelt  förklarat fungerar det hela så att användaren gör en beskrivning av sin  idé alternativt laddar upp en skiss. Användaren får därefter ett kvitto  med datum eller tid på när idén lagrades.

Då någon vinner pris i en  reklamtävling kan kvittot användas som bevis för att bevisa vem som  verkligen var först:
– För oss är Byrålådan ett sätt att bli en del av  den ständigt pågående diskussionen om vilken idé som var först. Sen vill  vi självklart påminna om att det bästa är att realisera dem i DN! säger  Kristofer Dalin, projektledare på DN.

Byrålådan utgör en av del i  kampanjen för DN:s reklamtävling Reklamcupen. Tävlingen sker för tionde  året i rad och 32 annonsörer gör upp om titeln svensk Reklamcupmästare.  

Cupen drar igång den 17 juni och avslutas den 18 augusti. ”Matcherna”  sker på sid 3 och sid 7 i DN:s första delen. Juryn består av åtta  personer och den nionde rösten kommer via en omröstning på Facebook.

Här kan man gå in på Byrålådan.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.