Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

DN:s misslyckade reklamkupp

Publicerad: 20 Maj 2015, 15:27

Hedvig Hagwall Bruckner.

Foto: Andreas Elgstrand.

DN skulle "kuppa" Hedvig Hagwall Bruckner på King med en fejkad mappvisning som spelades in i smyg. Men det tricket gick inte hem. – Att ljuga är inget bra sätt att göra marknadsföring på, säger hon.


Ämnen i artikeln:

KingReklamcupenDan MorénHedvig Hagwall Bruckner

För att sälja in Reklamcupen hos landets reklambyråer genomför Dagens Nyheter en serie olika "pranks". Igår klippte de in Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg i ett gäng specialgjorda tidningar, och i dag skulle de göra ett "prank" mot Kings copwriter Hedvig Hagwall Bruckner. Detta genom förespeglingen att en student skulle komma och visa upp sin mapp under arbetstid.

"Har mycket svårt att se på vilket sätt de tänkt att jag skulle tycka att det var smart, roligt eller intressant" skriver hon själv på Facebook.

– Jag tar mappvisningar på stort allvar. Det är något som tar mycket av min tid, och jag gör det med ett stort engagemang, så jag blev skitirriterad, säger hon till Resumé.  

Än mer irriterad blev Hedvig Hagwall Bruckner när hon märkte att mötet spelades in med dold utrustning.

– Jag kan förstå att man använder dold kamera för att göra något kul, om man ber om tillstånd efteråt. Jag kan också tycka att pranks är kul. Men jag tycker bara att de tramsar till det. Att ljuga är inget bra sätt att göra marknadsföring på.

Efter mötet ringde hon upp Dagens Nyheter som bad om ursäkt för tilltaget. För Hedvig Hagwall Bruckners del är därmed fadäsen utagerad. Dan Morén som är tidningens annonsdirektör säger:

– Vår tanke är att göra småkupper för Reklamcupen. Vi tyckte att det här var en rolig grej – inte värre än så. Men om hon inte uppskattade det är det klart att vi får be henne om ursäkt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.