Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 Augusti 2010, 13:32
Dagens Nyheter drar in 2,5 miljoner på Reklamcupen. Men för finalisterna är tävlingen en riktig jackpot: 18 000 kronor per helsida.
Det kostar 90 000 kronor att delta i DN:s följetong Reklamcupen, som har rullat under sommaren. I år tävlade 28 bidrag vilket innebär en intäkt på drygt 2,5 miljoner kronor för tidningen.
Enligt projektledaren Kristofer Dalin är det bra för både DN och annonsörerna.
– Under sommaren råder det lite stiltje med annonseringen för oss. Samtidigt får varumärken som normalt inte annonserar i morgonpressen en chans att testa på genom den här tävlingen, säger han.
Syftet är att visa företagen att varumärkesbyggande även kan ske i print. Enligt en initierad källa är 90 000 ett väsentligt lägre pris än vad en helsida kostar i vanliga fall. Dessutom har annonserna möjlighet att förekomma flera gånger i tidningen, beroende på hur det går i tävlingen. Finalisterna behöver till exempel enbart betala 18 000 kronor per helsida – ett vrakpris.
– Vi vill stimulera byråerna att prestera kreativ och bra reklam. Vi vill också visa hur morgonpressen kan fungera som varumärkesbyggare, säger Kristofer Dalin.
Fredrik Thambert