Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dockor ska förändra attityden till ungdomars psykiska ohälsa

Publicerad: 5 februari 2013, 11:46

Det blir enklare att prata om psykisk ohälsa med ungdomar om anslaget känns lättsamt från första stund. Det var utgångspunkten när Kärnhuset skapade UMO:s kampanj för psykisk hälsa som lanserades i måndags.


2013 gör UMO.se, ungdomsmottagningen på nätet, särskilda satsningar på psykisk hälsa. Idag vet i regel ungdomar att det finns information om kroppen, puberteten, sex samt skydd mot graviditet och könssjukdomar på UMO:s hemsida.

Betydligt färre känner till att man även kan hitta information och stöd om man mår dåligt, har ångest, ätstörningar eller känner sig stressad.

Att det är dockor och inte människor som figurerar i kampanjen beror på UMO:s attityder kring könsneutralitet och normer.

– Våra dockor är befriade från attribut som könstillhörighet och kulturella yttringar vilket gör det lättare för alla i målgruppen att likställa sina problem med dockorna, säger Jakob Westman, ad på Kärnhuset och fortsätter:

– Ju mindre detaljerade de är desto enklare blir det att relatera till och känna empati för dem. Vi pratade till och med om att det ibland kan vara enklare att känna släktskap med en sten än med andra människor. Ju mer specifikt det blir desto snabbare känner jag att personen i bild inte är jag.

Kampanjen har som syfte att öka kännedomen om att man kan hitta information och få svar på frågor om sin psykiska hälsa på UMO:s sajt.

I kampanjen har bland annat regissören Petter Lennstrand, Teddybears Patrik Arve och popartisten Britta Persson medverkat och bidragit med kreativitet och hjärta.

Kampanjen utgår ifrån ungas egna berättelser om vad som oroar och känns svårt. Den kommer främst att synas som banners på sajter riktade till unga. Kärnhuset har även gjorts en film med hjälp av produktionsbolaget BLA.

Teddybears-medlemmen Patrik Arve har gjort musiken och Britta Persson står för sången. Regissör och producent är Petter Lennstrand som tidigare skapat Allram Eest och Höjdarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.