Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Doconomy får brons i innovation

Publicerad: 20 juni 2019, 14:23

Kortet som ska spåra klimatpåverkan, DO Black, hade en nominering i Cannes Lions innovationskategori. Nu har den omvandlats till ett bronslejon.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsReklamCannes Lions 2019

Målet med Doconomy och kreditkortet DO Black är att minska de koldioxidutsläpp som sker genom kortköp. Varje produkt får ett värde baserat på hur mycket koldioxid den släpper ut. Istället för de sedvanliga bonusarna har DO Black istället en gräns som gör att det inte kan genomföra transaktioner som skulle göra ett alltför stort klimatavtryck.

Nu vinner kortet alltså brons i innovation, där Mathias Wikström, en av skaparna bakom kortet, också suttit som jurymedlem.

Grand Prix gick till "See Sound" från Wavio – ett smart högtalarsystem för döva och hörselskadade.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.