Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Doconomy och DO Black bryter ny mark – prisas med grand prix

Publicerad: 20 Juni 2019, 12:56

Johan Pihl och Mathias Wikström vill med DO Black-kortet ge konsumenterna makt nog att sätta press på företagen att ta fram mer hållbara produkter.

För två år sedan, när Johan Pihl och Mathias Wikström på varsitt håll vunnit ett grand prix i Cannes, föddes idén till Doconomy och DO Black. Under torsdagskvällen slöts cirkeln när duon lyckades vinna sin första gemensamma grand prix.


Ämnen i artikeln:

DoconomyMathias WikströmJohan PihlCannes LionsReklamCannes Lions 2019

Under torsdagskvällen prisades Doconomy och DO Black-projektet med ett grand prix, Cannes Lions ädlaste valör, i kategorin creative ecommerce. Projektet är initierat av Johan Pihl och Mathias Wikström, executive creative director respektive styrelseordförande på RBK Communication. När vinnarna avslöjades berättade juryordförande Daniel Bonner, global kreativ chef på WundermanThompson, att bidraget var fullkomligt unikt i jämförelse med övriga 300 tävlingsbidragen.

– När vi i juryn satte oss ned för första gången skapade vi en lista över saker vi letade efter i bidragen. DO Black-kortet tickade varenda box. Det är en idé som man själv önskar man kommit på, något som andra varumärken kan lära enormt mycket från och har en "wow-faktor" som inget annat bidrag kunde tävla med, berättade han från presspodiet.

Tankarna kring Doconomy och DO Black föddes för två år sedan då Mathias Wikström och Johan Pihl på varsitt håll prisades med ett grand prix. Mathias Wikström och RBK för Åland index (som ligger till grund för DO Black) och Johan Pihl och Great Works för Humanium Metal Initiative. De två funderade på vad fasiken de skulle göra nu. Under sex månader umgicks och diskuterade de två och landade slutligen i att de ville göra ett projekt som skulle ge konsumenter ett verktyg för att minska sin egen klimatpåverkan. Ett verktyg som i sin tur sätter press på företagen att ta fram mer hållbara produkter. DO Black-kortet har en inbyggd koldioxidspärr som gör det omöjligt att genomföra betalningar om man nått sin månatliga koldioxidgräns. Användarna har även möjlighet att klimatkompensera för varje köp de gör.

LÄS MER: Innnovationsduon hjälper konsumenten minska klimatpåverkan – med banktjänst

Under årets Cannes Lions har hållbarhetsfrågan fått stå lite i skymundan av andra värderingsdrivna frågor som jämställdhet och rasism. Men det var inledningsvis ingen självklarhet att det skulle bli just ett grand prix som projektet skulle belönas med.

– De flesta var överens om att initiativet skulle belönas med någon form av lejon. Men det var inte förrän Preethi Mariappan (designchef på Visa i APAC reds. anm) med sin insyn i hur betalkortsbranschen fungerar förklarade för oss hur unikt det här projektet verkligen är som polletten trillade ner, berättar juryordförande Daniel Bonner.

En nyckel låg i projektets skalbarhet.

– Många andra bidrag hade svårt att stå ut från varandra men DO Black känns som att det är början på något riktigt stort. Joanna Pena-Bickley från Amazon berättade att hon skulle visa det för Jeff Bezos och fråga honom varför den här idén inte uppstått hos dem. Då vet man att det är något stort, fortsätter Daniel Bonner.

Att projektet dessutom lyckas bryta ny mark i en fråga som både varumärken och byråer under överskådlig framtid kommer att brottas med var ytterligare en nyckelfaktor till grand prix-vinsten.

– Alla vet att vi behöver göra den här omställningen. Det här är ett projekt som redan nu har potential att göra verklig skillnad.

Juryledamoten Renata Bokel, head of consumer engagement på IBMx i Latinamerika, påtalar även att juryn själva kände ett ansvar att sätta ramarna för vilken typ av bidrag kategorin ska belöna. Creative ecommerce introducerades i Cannes Lions förra året.

– Det är lätt att belöna ett bidrag som på ett smart sätt leder till ökad försäljning av alltifrån mat till bilar och kläder. Men i min bok räcker det inte för ett grand prix, skulle vi fortsätta konsumera som vi gör i dag kommer världen att kollapsa under konsumtionstrycket. Trots att det vid bedömningen inte var lanserat var vi tvungna att tro på dem, berättar hon.

Vid sidan av grand prix belönades DO Black med ytterligare ett silver i kategorin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.