Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Död Usama i reklamen

Publicerad: 4 maj 2011, 07:54

Usama Bin Laden hann knapp svalna innan första reklamen om hans död publicerades. Och varumärkesexperter ger tips till al-Qaeda post-Osama.


Annonsen.

Det är kontroversiella pizzakedjan Hell Pizza i Nya Zeeland som var snabb ute med en tidningsannons där Usama välkomnades till Hell. Företaget har profilerat sig med blasfemiska annonser och senast för några veckor sedan delade man ut gratis bullar med pentagram på. Vilket givetvis väckte vrede

Usama Bin Ladens död betyder dock att en enkel symbol i reklamen nu försvinner. Byråer runt hela världen, utanför USA, har använt Usama Bin Laden flitigt de senaste tio åren. Allt från antirökning till ägg har illustrerats med Usama.

Nu måste byråerna gå vidare liksom det ledarlösa al-Qaeda. Adweek har de senaste månaderna satt något slags rekord i osmakliga vinklingar och påpekar nu att al-Qaeda gjorde fel när man byggde sitt varumärke runt en enda person. En Brad VanAuken på varumärkesbyrån The Blake Projekt menar att det krävs en attack i 9/11 format för att al-Qaeda ska återfå tyngden i varumärket.

Men al-Qaedas verksamhet fungerar inte längre, hävdar VanAuken.

–  Terrorism är ett sista desperat försök att kanalisera ilska när de egna idéer misslyckats.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.