Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dödshot skrämmer inte sponsorer

Publicerad: 18 september 2009, 06:41

Serena Williams hotade att kväva en linjedomare med en tennisboll under US Open. Men ingen av hennes sponsorer tänker överge tennisstjärnan.
Och ingen borde vara förvånad över hennes utbrott om de hade sett reklamfilmen hon spelade in inför tennisturneringen.


Aggressiva tennisspelare är en amerikansk specialitet och amerikanerna älskar sina hetlevrade idrottare. Serena Williams är känd för sitt temperament och det fick fritt utrymme när hon spelade semifinal mot sensationen Kim Clijsters i US Open. Williams spelade en usel match och när linjedomaren dömde fotfel vid en avgörande boll fick hon ett utbrott.

"I swear to God I'm fucking going to take this fucking ball and shove it down your fucking throat, you hear that?", förklarade hon för linjedomaren och därmed förlorade hon hela matchen.

Att Serena Williams nästan är beredd att gå över lik för att vinna framgick i en reklamfilm som hon spelade in i somras för Us Open-turneringen. Temat för kampanjen, där en rad spelare var med, var "It must be love." Men Serenas 30 sekunder handlar mest om våld och hot.

Men dödshot är inte accepterat i tennis och US Open så efter några dagar efter utbrottet i semifinalen, i samband med att hon vann dubbelfinalen tillsammans med systern Venus, bad hon publiken och linjedomaren om ursäkt.

Det räckte för att få förlåtelse. Advertising Age har kollat upp Serena Williams sponsorer, Nike, Wilson Sporting Goods, Hewlett-Packard och Gatorade, som uppskattningsvis betalar henne 12 miljoner dollar om året för att få använda hennes namn.

Ingen planerar att avbryta samarbetet med tennisstjärnan. Nike har inget att invända efter att Williams bett linjedomaren om ursäkt.
– Hon styrs av sina känslor på ett bra sätt och Nike ställer sig bakom henne och ser fram emot en strålande karriär, säger en taleskvinna på Nike till Advertising Age.

Experter på sportsponsring tror heller inte att dödshotet kommer att skada hennes karriär. Snarare tvärt om.
– Det är möjligt att det leder till nya sponsorkontrakt. Serenas utbrott kan bli använda i kampanjer för antiperspirant, lugnande te, madrasser och andra produkter som ska hjälpa en att lugna ned sig, säger Bob Dorfman, kreativ chef för byrån Baker Street Advertising i San Francisco.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.