Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dödskrasch efter reklaminspelning

Publicerad: 4 juni 2008, 07:34

Flygplanet som användes i Hondas brittiska fallskärmshopparreklam störtade dagen efter inspelningen i förra veckan. Piloten och en fallskärmshoppare dog.


Så såg det ut i Hondas direktsända reklam på engelska Channel4. Dagen efter inspelningen kraschade planet. Piloten och en fallskärmshoppare dog.

I förra veckan skrev Honda och brittiska tv-kanalen Channel 4 historia när man gjorde ett direktsänt reklamavbrott i form av ett formationshopp ovanför Madrid.

19 fallskärmshoppare hoppade ut från 4000 meters höjd och formade Honda.

Hoppet var höjdpunkten på den flera veckor lång kampanjen "Difficult is worth doing" för nya bilmodellen Accord och är gjord av Wieden & Kennedy London. Det direktsända hoppet producerades dock av Channel 4s inhousebyrå  4creative.

Allt gick problemfritt och den direktsända reklamen sågs av 2,2 miljoner britter.

Direktsändningen har fått stor uppmärksamhet men många bedömare påpekar att hoppet var ett stort risktagande från Honda.

Dagen efter direktsändningen var planet som användes uppe och flög med fallskärmhoppare igen. Vid flygningen tappade planet en vinge och störtade till marken. Två dog och flera skadades vid kraschen.

Enligt Honda var inga av de inblandade i Hondas kampanj med vid dödsstörtningen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.